Danske skoleklasser sætter grænser i fokus gennem journalistikFoto: Colourbox

Danske skoleklasser sætter grænser i fokus gennem journalistik

I de kommende måneder forvandles hundredvis af danske klasseværelser til små avisredaktioner.

Elever fra 6. til 10. klasse deltager i en stor, landsdækkende mediekonkurrence, hvor de med journalistikkens værktøjer skal undersøge temaet "grænser" fra alle tænkelige vinkler.

Konkurrencen arrangeres i et samarbejde mellem Red Barnet, Ole Kirk's Fond, Politiken, Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Til foråret hyldes vinderne bag de bedste bidrag ved et stort event i København.

- Grænser er ofte et centralt tema i vores arbejde for børns rettigheder. Vi er meget nysgerrige på at se, hvad eleverne lægger i ordet, og hvordan de undersøger det journalistisk.

- Det bliver lærerigt for både de deltagende klasser og alle os andre, der får fornøjelsen af at læse med, siger Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet.

Ordet "grænser" kan tolkes på mange måder - det kan skille lande, være synlige eller usynlige, personlige, udfordres, flytte sig.

Og hvad sker der, når en grænse overskrides? Eleverne får rig mulighed for at stille alle de gode, journalistiske spørgsmål.

Over 250 klasser dyster om at producere den bedste Ekstra Bladet-, Politiken- og Jyllands-Posten-avis.

Konkurrencen løber fra 16. september til 15. november, og tilmelding er stadig åben og gratis. Hver deltagende klasse modtager 200 trykte eksemplarer af deres færdige avis.

Vinderne kan desuden se frem til 5000 kr. til klassekassen.

- Mediekonkurrencen giver eleverne en grundlæggende forståelse for de journalistiske processer. Det er vigtigt for deres muligheder for at deltage i den demokratiske samtale fremover, siger Ea Baggesgaard, projektleder i JP/Politikens Hus' skoleafdeling.

Elevernes aviser bedømmes til foråret af et panel bestående af journalister fra de tre aviser samt repræsentanter fra Red Barnet. Vinderne afsløres og hyldes ved et stort event i København i marts 2025.

Skoleklasser kan tilmelde sig her

16/9 2024