Skærmfri måned på Virupskolen: Mere socialt samvær, men savnet af computere i undervisningenFoto: Colourbox

Virupskolen i Hjortshøj ved Aarhus har gennemført et eksperiment kaldet "analog august", hvor eleverne i en måned ikke måtte bruge digitale skærme som mobiltelefoner og computere.

Forsøget, der begyndte ved skolestart, har haft en markant indflydelse på både elevernes sociale liv og undervisningen.

I frikvartererne oplevede eleverne en befriende følelse, da flere var motiveret til at deltage i udendørsaktiviteter som fodbold og basketball i stedet for at sidde indenfor med deres telefoner.

I klasselokalet var fraværet af computere dog en udfordring, da mange opgaver og skriveopgaver er lettere tilgængelige digitalt. Lærerne bemærkede, at eleverne virkede mere energiske sidst på dagen, men anerkendte også computernes plads i undervisningen.

Fra september er de digitale skærme tilbage på Virupskolen, men skolen vil fortsat fokusere på en balanceret tilgang til teknologi.

Skolelederen understreger, at folkeskolen har brug for computere og digitale læremidler, men at skolen vil forblive mobilfri for at fremme den sociale interaktion blandt eleverne.

Elever med særlige behov har fortsat haft adgang til digitale hjælpemidler under den skærmfri periode for at sikre, at alle elever kunne deltage fuldt ud i undervisningen.

17/9 2024