Digitale krænkelser er blevet en del af hverdagen for børn og ungeFoto: Colourbox

Digitale krænkelser er blevet en del af hverdagen for børn og unge

En ny undersøgelse foretaget af Epinion for Red Barnet og TrygFonden afslører en alarmerende stigning i antallet af børn og unge, der udsættes for digitale krænkelser og ubehagelige oplevelser online.

Hele 69 procent af de 9-17-årige har oplevet mindst én digital krænkelse eller noget andet ubehageligt online inden for det seneste år - en markant stigning fra 42 procent i 2021.

Undersøgelsen giver et detaljeret indblik i de mange forskellige typer af ubehagelige oplevelser, børn og unge møder på nettet.

Fra at modtage intime billeder fra fremmede voksne til at blive udsat for hadefuld tale eller se voldelige videoer.

For hver type af krænkelse, der også blev undersøgt i 2021, er der sket en stigning i antallet af berørte børn og unge.

Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, kalder undersøgelsen for "meget voldsom læsning" og understreger behovet for handling på alle niveauer - fra EU-regulering til politisk handling på Christiansborg og vigtige samtaler i hjemmene.

Undersøgelsen viser også, at selvom digitale krænkelser rammer bredt, er nogle grupper særligt udsatte.

Det gælder især ensomme børn og unge samt dem, der er i lav trivsel. Unge mellem 13 og 17 år er mere udsatte end børn mellem 9 og 12 år, og piger er mere udsatte end drenge.

Mange børn og unge ser de ubehagelige oplevelser som et uundgåeligt vilkår ved at være online. Det er dog et synspunkt, som Red Barnet ikke kan acceptere.

- Digitale krænkelser må aldrig blive noget, som børn og unge ser som en uundgåelig del af det at være på nettet, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

- De har ret til at møde hinanden online og søge fællesskaber og informationer uden at blive udsat for krænkelser og skadeligt indhold.

Undersøgelsen afslører også, at hvert fjerde barn og ung har prøvet at blive kontaktet af en fremmed voksen på nettet inden for det seneste år.

I nogle tilfælde har den voksne sendt ubehagelige ting eller forsøgt at presse barnet eller den unge til at gøre ting, de ikke havde lyst til.

Red Barnet kalder på handling fra en række aktører, særligt techgiganterne, der må tage ansvar for at sikre børn og unges tryghed online gennem bedre indholdsmoderation og effektiv aldersverificering.

Med den alarmerende stigning i digitale krænkelser er det tydeligt, at der er brug for massiv indsats for at vende udviklingen og sikre, at børn og unge kan have et godt og trygt liv online såvel som offline. Som Johanne Schmidt-Nielsen understreger: - Vi må og skal gøre alt, hvad vi kan, for at sikre vores børn og unge et godt og trygt liv.

11/9 2024