Kochs Skole i Aarhus viser vejen til naturlige skolegårdeFoto: Kochs Skole

Kochs Skole i Aarhus viser vejen til naturlige skolegårde

En tidligere asfaltbelagt skolegård i Aarhus er forvandlet til en grøn oase med biodiversitet, udeundervisning og naturnære frikvarter.

Kochs Skole, der vandt Danske Anlægsgartneres landsdækkende "Vind en grøn skolegård"-konkurrence i 2022, indvier torsdag den 23. oktober deres nye "Grønne Gård" – skabt efter børnenes egne idéer og drømme.

Den transformerede skolegård rummer nu alt fra krydderurter og bærbuske til et lille amfiteater, sansesti og krathegn.

Det skaber en naturlig balance mellem natur, leg, undervisning og samvær i skoletiden.

Grønne skolegårde – stadig et særsyn
Trods de åbenlyse fordele ved at give børn adgang til natur i skoletiden, er grønne skolegårde fortsat sjældne i Danmark, forklarer direktør i Danske Anlægsgartnere, Michael Petersen:

- I byen er der kamp om hver kvadratmeter, og ofte taber natur og grønne områder til andre hensyn.

- Derfor arrangerede vi konkurrencen om at vinde en grøn skolegård for at påpege, at asfaltørkenerne ved landets skolegårde er en overset ressource, siger han og tilføjer:

- Det handler ikke kun om klimasikring og bæredygtighed, for naturprægede omgivelser og udeundervisning gavner beviseligt også børns naturforståelse, indlæring og trivsel.

Konkurrencen i 2022 gav alle landets 5. og 6. klasser mulighed for at tegne og designe deres drømmeskolegård.

Vinderen fik 100.000 kr. og professionel hjælp til realiseringen. Da Kochs Skole vandt, blev det startskuddet til en omfattende renovering af skolens udearealer med støtte fra blandt andet Nordea Fonden og Aarhus Kommune.

En ny verden af muligheder
På Kochs Skole kan eleverne nu opleve biodiversitetslabyrint, vilde planter, overdækket bålhytte og et kommende udekøkken. De kan finde læsero i små rum, hvor boldspil ikke er i fokus.

- Vi dyrker udeliv og at række ud mod virkeligheden og omverdenen her på skolen.

- Vi lærer forskelligt, og vi tror meget på også at trække undervisningen udenfor undervisningslokalet for at lave 'virkelige' ting, hvor børnene kan se konkrete resultater af deres projekter, fortæller skoleleder Kate Dybdahl, som også fremhæver, at skolen har samarbejdet med Trøjborg Fællesråd om mere grønt i lokalområdet.

Lærer Mette Bloch, der har været med i projektets følgegruppe, understreger fordelene ved det nye uderum:

- Vi har fået rum og muligheder udenfor, som vi ikke har haft før.

- I uderummene er det eleverne som taler, afprøver og oplever. Vi bruger deres erfaringer både før og efter i klasserummet og får på den måde input fra de forskellige læringsrum.

- Det giver mulighed for en alsidig læring, som kan bruges i den virkelige verden.

Fra vilde idéer til virkelighed
Anlægsgartnervirksomheden OKNygaard har stået for at virkeliggøre børnenes idéer. Projektleder Rasmus Skov beskriver processen som både udfordrende og lærerig:

- Det har selvfølgeligt været nødvendigt at koge børnenes input lidt ned, men jeg synes, at det færdige resultat er ret tæt på og også ret fantastisk.

- Der er både plads til bær, krydderurter, fire slags hegn, bl.a. pileflet og kvashegn, bede med planter, som er gode for biodiversitet, pergola, fortæller han.

Der er valgt hårdføre plantearter, som kan tåle børnenes aktivitet, og der er anlagt nye multibaner og legeområder, så der er en fin balance mellem rolige sanseområder og de mere aktive lege- og boldspilsområder.

Skov opfordrer andre skoler til at følge Kochs Skoles eksempel - om ikke andet så i det små:

- Det er jo mest asfalt fra væg til væg overalt, hvor man kigger hen.

- Jeg ved, at pengene tit er små, men jeg vil opfordre til, at skolerne nogle gange går i gang i det små, renoverer et ubrugt hjørne og går i gang med at tænke naturen ind i udearealerne.

- Børn har brug for det grønne, og der skal ikke så meget til for at gøre en stor forskel.

-rh

22/10 2025