Danske skoleelevers IT-kompetencer i markant tilbagegang
Nye resultater fra den internationale ICILS-undersøgelse 2023 afslører en bekymrende udvikling i danske 8.-klasseelevers digitale færdigheder.
Nye resultater fra den internationale ICILS-undersøgelse 2023 afslører en bekymrende udvikling i danske 8.-klasseelevers digitale færdigheder.
Det har længe været en udbredt opfattelse, at børn er hurtigere til at lære nye færdigheder end voksne.
Villum Fonden har bevilget næsten 30 millioner kroner til at forbedre natur/teknologi-undervisningen i landets folkeskoler.
Et ambitiøst nyt forskningsprojekt fra TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet vil undersøge, hvordan man mest effektivt kan identificere og støtte børn med svage sprogkompetencer.
Den prestigefyldte konkurrence "DM i Fagene" har taget hul på sin niende udgave med en markant udvidelse af discipliner, takket være en betydelig støtte fra Novo Nordisk Fonden.
Danmarks lovgivning giver forældre ret til at vælge hjemmeundervisning som alternativ til folkeskolen
Danmarks 9. klasse-elever opnåede i 2024 det svageste læseresultat i over et årti med et karaktergennemsnit på 5,5 i læseprøven.
Det succesfulde initiativ 'Smag på Overskuddet' er klar til at udvide sin rækkevidde i 2024, byggende på sidste års imponerende deltagelse af 10.345 skoleelever.
En ny rapport fra Kraka Economics kaster lys over de udfordringer, som ordblinde børn møder i det danske uddannelsessystem.
Regeringen har fremlagt et ambitiøst udspil til en omfattende reform af ungdomsuddannelserne i Danmark.
Som den første kommune i Danmark har Vallensbæk Kommune indført retningslinjer for brugen af kunstig intelligens (AI) i undervisningen.
Siden 2005 har det været lovpligtigt for danske folkeskoler at undervise elever i livreddende førstehjælp.
På Fortuna Vanløse, en behandlingsskole for elever med komplekse psykiske udfordringer, er der sket en bemærkelsesværdig forandring i Team 3's klasseværelse.
De kommunale forskelle i matematikkarakterer for 9. klasse i folkeskolen er store. Det viser en ny opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet baseret på de bundne prøver i skoleåret 2023/2024.
Børne- og undervisningsministeren nedsætter en ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger til regler på inklusions- og specialundervisningsområdet.