Fra røde streger til digital feedback: Skolen på Nyelandsvej viser vejen med AI
For knap to uger siden samledes 950 børn i skolegården på Skolen på Nyelandsvej til en usædvanlig fejring.
For knap to uger siden samledes 950 børn i skolegården på Skolen på Nyelandsvej til en usædvanlig fejring.
Børns læseglæde falder markant gennem skoletiden, og smartphones spiller en afgørende rolle i udviklingen.
Middelfart Kommune har indgået et nyt samarbejde med det landsdækkende projekt Den Grønne Rygrad, der skal styrke den praksisnære undervisning i klima og bæredygtighed i grundskolen.
Dansk Skoleidræt har modtaget en markant bevilling på 12,6 millioner kroner fra LEGO Fonden til at etablere særligt tilpassede Legepatruljer i specialundervisningen.
Den hastige udvikling af generativ kunstig intelligens (AI) har skabt nye muligheder og udfordringer i klasseværelserne.
Concito lancerer "Klimapakker" - en gratis vidensbank, der skal gøre det lettere for undervisere at integrere opdateret klimaviden i undervisningen og forbinde emnet med elevernes virkelighed.
Børne- og Undervisningsministeriet har netop offentliggjort, at hele 143 folkeskoler fra hele landet får mulighed for at deltage i det kommende udviklingsprogram for afprøvning af folkeskolens nye fagplaner.
I det kommende skoleår bliver hverdagen for elever i Odenses folkeskoler markant mere varieret.
En donation på 350.000 kroner fra energiselskabet BioCirc har gjort det muligt for Ørum Skole i Viborg at realisere drømmen om en topmoderne 'teknologisk byggelegeplads'.
Styrelsen for It og Læring har den 28. maj 2025 udgivet en ny vejledning, der skal hjælpe danske uddannelsesinstitutioner med at navigere i brugen af kunstig intelligens.
Knap 12 procent af eleverne i 9. klasse bestod ikke både dansk og matematik ved afgangsprøverne i 2024 - det højeste niveau siden 2012. Nye tal viser store geografiske og sociale forskelle.
Kunstig intelligens er ved at blive en integreret del af den danske folkeskole, hvor kommuner og skoler eksperimenterer med forskellige tilgange til at bruge AI som læringsværktøj.
Prøve- og karakterfrihed kan skabe gode betingelser for trivsel, motivation og faglig fordybelse hos elever, men det kræver, at skolerne indfører en stærk feedback-kultur for at erstatte den vejledning, som karakterer normalt giver.
I et nyt initiativ fra Børne- og Undervisningsministeriet er 17 danske kommuner nu i gang med at implementere kommunale onlineundervisningstilbud målrettet elever med langvarigt bekymrende fravær.
På baggrund af den nynorske artikel skrevet af universitetslektor Live Håberg fra Universitetet i Sørøst-Norge diskuteres kunstig intelligens' rolle i undervisningen.