Ny forskning skal tackle digitalisering, inklusion og matematik i grundskolenFoto: Colourbox

Ny forskning skal tackle digitalisering, inklusion og matematik i grundskolen

Danmarks Frie Forskningsfond har netop uddelt næsten 33 millioner kroner til fem nyskabende forskningsprojekter med det overordnede mål at styrke læring og trivsel i grundskolen.

Projekterne fordeler sig bredt på emner og metoder og skal bidrage med praksisnær forskning, der kan omsættes til konkrete løsninger i skolehverdagen.

Praksisnær forskning i fokus
- Vi har selvfølgelig valgt projekterne ud fra kvalitet i forhold til videnskabelig tyngde, men det gør mig glad, at de også fordeler sig over de undertemaer, som opslaget lagde op til i år, udtaler Ane Qvortrup, professor på Syddansk Universitet og forperson for udvælgelsesudvalget.

Qvortrup fremhæver, at bevillingerne vil give en rigtig stærk mængde af forskning, som både kan styrke vores praksis i skolerne, men også kan styrke læreruddannelsen.

I årets opslag har der været særligt fokus på praksisnærhed, hvilket betyder at projekterne skal bidrage med ny viden om konkrete problemstillinger og involvere både forskere og relevante aktører som lærere, uddannelsesinstitutioner og myndigheder i et samarbejde.

Bredt spektrum af forskningsemner
De fem udvalgte projekter beskæftiger sig med en række aktuelle udfordringer:

- Hvordan elevers modersmål påvirker deres muligheder for at lære matematik
- Udbredelsen af kønsbias i skolen
- Hvordan kunstig intelligens stiller nye krav til elever som reflekterede skrivere og læsere
- Skabelse af inkluderende læringsmiljøer for børn i skolen
- Hvordan digitalisering og skærmbrug påvirker elevernes læringsudbytte og trivsel
- Bedre støtte til skoler og lærere i mødet med børn med udviklings- eller adfærdsmæssige forstyrrelser

Fakta om uddelingen
Danmarks Frie Forskningsfond modtog i alt 37 ansøgninger til temaet 'Læring og trivsel i grundskolen' og har uddelt midler til 5 projekter, hvilket giver en succesrate på 14 procent målt på antal ansøgninger.

'Læring og trivsel i grundskolen' er ét blandt 12 politisk fastsatte temaer, som fonden uddeler midler til i 2025.

Siden 2018 har Danmarks Frie Forskningsfond udmøntet forskningsbevillinger inden for politisk fastsatte temaer finansieret gennem årlige politiske aftaler om fordeling af forskningsreserven.

De tematiske puljer er åbne for ansøgere fra alle videnskabelige områder, der kan bidrage med viden til temaet og fungerer som et supplement til den frie, uafhængige forskning baseret på forskernes egne nysgerrighedsdrevne initiativer.

-rh

22/10 2025