
Ny handlingsplan skal hjælpe tusindvis af elever med bekymrende skolefravær
Regeringen har netop offentliggjort en ambitiøs national handlingsplan, der skal tackle det voksende problem med langvarigt bekymrende skolefravær.
Ifølge de seneste tal havde ca. 25.000 elever i skoleåret 2023-2024 et årligt fravær på 40 skoledage eller mere, hvilket svarer til omkring 8 ugers undervisning.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye understreger alvoren i situationen:
- Rigtig mange danskere har set udsendelserne på DR om børn, som har ufrivilligt fravær fra skolen i lange perioder. Det slider hårdt på en familie.
- Han tilføjer, at regeringen allerede har sat flere tiltag i gang, men vurderer, at der er behov for yderligere indsatser.
Handlingsplanen indeholder 22 konkrete initiativer fordelt på tværs af undervisnings-, social- og sundhedsområdet.
Den er udarbejdet i samarbejde med organisationer, forskere og eksperter, og offentliggøres i to dele. Anden del forventes at udkomme i 2026, når VIVE har afsluttet en omfattende undersøgelse af langvarigt bekymrende fravær.
Ny model for indsats mod bekymrende fravær
En lovforberedende ekspertgruppe har fremsat anbefalinger til nye regler for inklusion og specialundervisning, herunder en model for styrket indsats mod bekymrende fravær. Modellen inkluderer:
- Nye forpligtelser for skoleledere, når elever er fraværende
- Krav om pædagogisk-didaktisk handlingsplan for elever, der trækker sig fra fællesskabet
- Øget forpligtelse for PPR til at understøtte inkluderende læringsfællesskaber
- Etablering af fraværsundervisning ved 15 dages fravær i et kvartal
Handlingsplanen lægger vægt på forebyggende tiltag og tidlig opsporing.
Dette omfatter blandt andet lettilgængelige behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel og bedre hjælp til mennesker med ADHD og autisme.
Der igangsættes også forsøg med online-undervisning for at hjælpe børn med langvarigt bekymrende fravær tilbage i skolen, og der arbejdes på at udvikle et nyt sprog for trivsel og mental sundhed.
Styrkelse af almenområdet
En betydelig del af initiativerne fokuserer på at styrke almenområdet gennem:
- Flere ansatte i daginstitutioner
- Bedre mulighed for udsat skolestart
- Sænkelse af klasseloft i indskolingen
- Frihed til kortere skoledage og en ny \"timebank\"
- Mere praktisk undervisning og valgfrihed for de ældste elever
- Kompetenceudvikling i specialpædagogik og klasseledelse
Ministeren vil nu indkalde folkeskolens forligskreds til forhandlinger på baggrund af ekspertgruppens anbefalinger, med henblik på at styrke indsatsen yderligere.
-rh