Nyt forskningsprogram sætter leg i centrum på NationalmuseetSarah Buthmann/Nationalmuseet. Nationalmuseet

Nyt forskningsprogram sætter leg i centrum på Nationalmuseet

Leg og legende tilgange har længe været en central del af museers formidling, både på Nationalmuseet og andre museer verden over.

Men den forskningsbaserede viden om leg og museer er begrænset. Det vil Nationalmuseet nu ændre på med et nyt forskningsprogram, der undersøger og afprøver legende tilgange i museets udstillinger og aktiviteter.

Forskningsprogrammet "Moving Museums Through Play" er støttet af LEGO Fonden og vil over de næste tre et halvt år resultere i en række eksperimenter for både børn og voksne. Målet er at opnå ny viden om legens muligheder i en museumskontekst.

Leg er svær at definere
Seniorforsker ved Nationalmuseet Nanna Holdgaard påpeger, at legen er et flygtigt og situationsbestemt fænomen, der primært er undersøgt i forhold til børn, når det kommer til museer.

- I vores arbejde vil vi både forske i, hvordan vi udvikler legende oplevelser, og hvordan publikum oplever det legende – og ikke kun med fokus på børn, men også det unge og voksne publikum, siger hun.

Leg som urkraft og drivkraft for innovation
Nationalmuseets direktør Rane Willerslev ser legen som en urkraft, der gennem hele menneskets historie har drevet os fremad gennem nysgerrighed og udforskning.

- Men hvis legen skal fungere, kræver det en stor grad af frihed og åbenhed til at eksperimentere. I den proces kan man selvfølgelig begå fejl – eller rettere, man skal sgu begå nogle fejl, siger han og understreger, at museer som branche skal turde prøve noget nyt og udvikle overraskende oplevelser for publikum.

LEGO Fonden støtter op om legende læring
LEGO Fonden, som støtter forskningsprogrammet, ser leg som en fantastisk måde at lære på.

- Vi ved, at vi i legen ofte eksperimenterer og lærer af vores fejl og succeser. Læring sker ikke kun i skolen, men i høj grad også udenfor skolen i kultur- og fritidslivet.

- Vi er nysgerrige på at se, hvordan legende tilgange på museer kommer til at gøre en forskel for børns læring, dannelse og trivsel, siger Søren Holm, Teamleder for Design i LEGO Fonden.

Tre delprogrammer med fokus på forskning, oplevelser og kompetenceudvikling

Forskningsprogrammet "Moving Museums Through Play" består af tre dele: 1) Forskning i tilgange og metoder, 2) Legende museumsoplevelser for børn, unge og voksne og 3) Kompetenceudvikling på tværs af Nationalmuseet.

Designskolen Kolding indgår som partner i programmet, og arbejdet vil være forankret hos flere af Nationalmuseets besøgssteder i hele landet, herunder Nationalmuseet i København, museets skibe i Holbæk, Kronborg Slot, Trelleborg og Kongernes Jelling.

18/9 2024