Børnene føler sig som rigtige OL-atleter til Skole OL i BillundMed over 7.400 skoleelever bliver Skole OL-finalen i Billund i år den største, siden de overtog værtskabet. DIF Skole OL

Børnene føler sig som rigtige OL-atleter til Skole OL i Billund

Om kun to uger går det løs - Skole OL-finalen starter! Det er en kæmpe sportsfest for skolebørn fra hele Danmark.

I fire dage skal de dyste mod hinanden i en masse forskellige sportsgrene og have det sjovt sammen.

Der kommer over 7.000 børn fra 4. til 8. klasse. De rejser til Billund fra næsten 200 skoler i 59 kommuner.

Billund er kendt som Børnenes Hovedstad, så det er det perfekte sted at holde sådan et stort stævne for børn.

Men Skole OL handler ikke kun om at vinde. Det handler også meget om venskab, holdånd og fairplay.

Børnene lærer, at det er vigtigt at støtte og heppe på hinanden, selv hvis man ikke vinder. De oplever, hvordan det er at være en del af noget større end dem selv.

Det er sundt for børn at prøve, og det giver dem nogle gode oplevelser, de kan huske resten af livet.

Billund Kommune har været vært for Skole OL-finalen siden 2022. Borgmesteren fortæller, at de er meget glade for alle de frivillige, som hjælper til.

Uden dem ville det slet ikke være det samme. Hun tror, at den gode stemning fra Skole OL vil blive i byen, selv når stævnet flytter videre til en anden by næste år.

Noget af det sejeste ved Skole OL er, at børnene får lov at føle sig som rigtige OL-atleter. Der er en flot åbningsceremoni, hvor de går ind på stadion ligesom til et rigtigt OL.

Der bliver også tændt en olympisk ild. Børnene stiller op i hold med deres skoles farver på tøjet. De hepper højt på hinanden og får medaljer, når de vinder. Det er en helt speciel oplevelse for dem.

Til stævnet kan børnene være med i mange forskellige sportsgrene. For eksempel atletik, bueskydning, dans og roning.

Der er noget for enhver smag. Mange af børnene glæder sig vildt meget og har set frem til Skole OL i lang tid. Det bliver en uge fyldt med sjov, spænding og masser af sport sammen med børn fra hele landet.

29/5 2024