Verdens vildeste vejlappere ruller ind på folkeskolenVej-EU er en selvstændig forening. Foreningens medlemmer er Vejdirektoratet, Kommunernes Landsforening, DI Dansk Byggeri, Foreningen af Rådgivende Ingeniører og ILVT. Foto: Uncl3dad,

Verdens vildeste vejlappere ruller ind på folkeskolen

Den 13. juni rykker Verdens Vildeste Vejlappere ind på Ellevangskolen i Risskov med en vejtromle, et hold af asfaltører og et helt nyt undervisningskoncept, som skal give skolens 4. klasse nogle natur- og teknologitimer lidt ud over det sædvanlige.

Et undervisningsforløb udviklet af bureauet Must skal åbne børn og unges øjne for erhvervsuddannelser, håndværk og byggeri.

Måske har nogen i byggebranchen hørt om brobygningskonkurrencen Verdens Vildeste Brobyggere, hvor lærlinge bygger vaskeægte broer på tværs af kanaler forskellige stedet i landet.

Denne gang har Must lagt kræfter i at lære 4. klasserne alt om asfalt og om at lappe veje. Det sker i samarbejde med Vej-EU og Peab Asfalt.

Her bliver der givet svar og på, hvad der er stærkest, vand eller asfalt, og asfaltskaderne i skolegården bliver kortlagt, og hullerne bliver lappet.

4.Y på Ellevangsskolen i Riiskov får materialer i hænderne og bliver forhåbentligt klogere på den asfalt, de har under fødderne hver eneste dag, i frikvarteret og på vej til skole.

Ideen er at give de unge en større forståelse for vejsektoren og det vejnet, der binder landet sammen.

- Skoleeleverne skal se, hvordan det foregår, når vejbranchen tager vare på samfundets værdier i form af en velfungerende infrastruktur.

- Det sker jo også på den skolevej, hvor de cykler, og vi kan forhåbentlig slå to fluer med et smæk med Verdens Vildeste Vejlappere og vække elevernes nysgerrighed og interesse i vejbranchen, siger Michael Kirkfeldt, der er formand for Vej-EU, Vejsektorens Efteruddannelse.

Han lægger heller ikke skjul på, at Vej-EU også har kampen om den fremtidig arbejdskraft i baghovedet.

4.Y på Ellevangskolen skal også ved hjælp af balloner og gips undersøge, hvad der sker med asfalt, når den går i stykker, og hvordan den kan repareres igen.

Projektet kulminerer, når eleverne møder og undervises af professionelle asfaltører fra Peab Asfalt og sammen med dem lapper 20 huller på skolens område.

- Da Ellevangskolen første gang hørte om projektet Verdens Vildeste Vejlappere, tænkte vi med det samme, at det lød både sjovt, lærerigt og motiverende for eleverne, fortæller skoleleder på Ellevangskolen, Michael Kjær.

Ham understreger, at det er vigtigt for skolen at skabe forbindelse mellem børnene og det samfund, de er en del af, og at Verdens Vildeste Vejlappere er et godt match med skolens værdier.

12/6 2024