Millionbeløb på vej til kommuner, hvor der er flest fagligt udfordrede eleverFoto: Colourbox

Millionbeløb på vej til kommuner, hvor der er flest fagligt udfordrede elever

Regeringen vil afsætte knap 40 millioner kr. til efteruddannelse af flere læse- og matematikvejledere i de 20 kommuner, hvor eleverne har størst udfordringer med det faglige niveau i dansk og matematik.

Millionbeløb på vej til kommuner, hvor der er flest fagligt udfordrede elever

Når det kommer til at bestå dansk og matematik i folkeskolen, er der store geografiske forskelle i, hvor godt elever klarer sig. Især i sønderjyske og vest- og sydsjællandske kommuner er der flere elever end tidligere, der går ud af folkeskolen uden at bestå både dansk og matematik.

Andelen af folkeskoleelever i 9. klasse, der ikke består både dansk og matematik, er steget i 2023 sammenlignet med årene før coronakrisen.

I 2023 var tallet 11,3 procent på landsplan, mens det i kommuner som fx Lolland og Vordingborg, var hhv. 35 og 23 procent, der ikke bestod afgangsprøverne i dansk og matematik.

Regeringen ønsker derfor at understøtte efteruddannelse af flere læse- og matematikvejledere med en pulje på i alt 39,9 millioner kroner i 2025-2027 for at styrke forudsætningerne for at løfte det faglige niveau i dansk og matematik blandt eleverne i de kommuner, som har de største udfordringer.

Midlerne tildeles de 20 kommuner, der har den højeste andel af elever i folkeskolen, som ikke består dansk og matematik ved folkeskolens afgangseksamen og fordeles ud fra kommunernes børnetal (0-17 årige).

Midlerne skal give eleverne en hjælpende hånd til at blive bedre til at læse og regne. Kompetencer, der er helt afgørende for, at elever kan klare sig også i skolens øvrige fag.

Modtagende kommuner for puljen vil blive udvalgt på baggrund af 2024-tal, som foreligger i løbet af efteråret 2024.

Gennemsnitligt svarer det til 2 millioner kroner per kommune i perioden 2025-2027. Tallet kan dog variere efter, hvor mange elever kommunen har.

- Børn og unge fra hele landet skal have de bedst mulige kort på hånden, når det kommer til at skabe et godt liv. Uanset hvor man kommer fra.

- Det betyder så meget for ens muligheder at kunne læse og regne. Både når det gælder uddannelses- og jobmuligheder, men også helt generelt for, hvordan man er en del af vores fælles samfund.

- Derfor er jeg glad for, at vi med initiativet her sætter ind med kompetenceudvikling af lærere de steder i landet, hvor elever har allersværest ved dansk og matematik, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

- Uanset hvor i Danmark man bor, skal man kunne regne med, at ens børn lærer at læse, skrive og regne. De færdigheder er en forudsætning for at kunne udfolde sit menneskelige potentiale.

- Derfor vil vi nu sætte ind, de steder hvor udfordringerne er størst, så vi skaber de bedste forudsætninger for læring, uanset hvilket postnummer man kommer fra, siger ministeren for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde Morten Dahlin.

I 2023 var de kommuner med den højeste andel af elever i folkeskolens almenklasser, som ikke bestod dansk og matematik ved folkeskolens afgangseksamen i 2023: Lolland, Ringsted, Bornholm, Odsherred, Vordingborg, Tønder, Langeland, Albertslund, Kalundborg, Halsnæs, Ishøj, Faxe, Fredericia, Guldborgsund, Holbæk, Ærø, Sønderborg, Samsø, Sorø og Hvidovre.

Udvælgelse af modtagende kommuner og fordeling af midlerne vil dog ske på baggrund af 2024-tal og kan derfor indebære andre kommuner end ovennævnte.

28/8 2024