Karsten Bo Larsen Foto: Jakob MelgaardFaldende trivsel i folkeskolen har konsekvenser for fagligheden
Elevernes trivsel i den danske folkeskole har været i konstant tilbagegang gennem det seneste årti, viser en ny analyse.
Undersøgelsen afslører en bekymrende tendens, hvor både faglig, social og generel trivsel blandt eleverne er faldet betydeligt på landsplan siden de første nationale trivselsmålinger blev gennemført i skoleåret 2014/15.
- På rigtig mange skoler har man haft et betydeligt fald i trivslen, og det er bemærkelsesværdigt, fordi det sker over en bred kam – på tværs af hele landet.
- Det tyder på, at vi står med et generelt og strukturelt problem," udtaler Karsten Bo Larsen, forskningschef i Cepos.
Cepos-analysen påviser en tydelig sammenhæng mellem elevernes trivsel og deres faglige præstationer.
Skoler med højere trivselsniveau viser sig også at være skoler, hvor eleverne klarer sig bedre fagligt, selv når der er taget højde for elevernes familiemæssige baggrund.
- Man kan ikke skille de to ting ad. Hvis vi vil have fagligt stærke elever, skal vi også sikre, at de trives, understreger Karsten Bo Larsen.
Forældres skoleval kan påvirkes
Analysen offentliggøres på et tidspunkt, hvor mange forældre skal træffe beslutninger om deres børns skolegang, og Cepos-forskningschefen opfordrer forældre til aktivt at bruge data om trivsel i deres overvejelser.
- Tallene kan give værdifuld viden, men de skal ikke ses som en facitliste. De bør bruges som et udgangspunkt for at stille spørgsmål.
- Hvordan har trivslen udviklet sig på skolen over tid? Og hvad gør skolen for at forbedre den? forklarer Karsten Bo Larsen.
Ikke kun et spørgsmål om ressourcer
Ifølge forskningschefen er løsningen på trivselsproblemerne ikke nødvendigvis flere penge og bedre normeringer. Han peger på, at andre faktorer spiller en afgørende rolle.
- Der er en tendens til, at vi politisk tror, at flere penge løser problemet. Men vores analyse viser, at øget trivsel ikke kun handler om ressourcer.
- Det handler i høj grad om lærernes kompetencer og om, hvordan vi uddanner og udvælger dem," siger han og tilføjer:
- I Finland ser man ikke kun på karakterer, når man optager lærerstuderende – man ser også på deres menneskelige og pædagogiske kompetencer. Det kunne vi med fordel lade os inspirere af i Danmark.
Med den nye Cepos-analyse får både forældre og beslutningstagere et solidt grundlag for at vurdere og forbedre trivslen i den danske folkeskole – et område, der viser sig at være afgørende for elevernes faglige udvikling.
-rh