Center for Undervisningsmidler mister 37,2 millioner kr. i årlige nedskæringerCamilla Wang, forkvinde for Danske Professionshøjskoler

Center for Undervisningsmidler mister 37,2 millioner kr. i årlige nedskæringer

Besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget stemmer dårligt overens med ønsket om, at bøger skal fylde mere i folkeskolen.

Finansminister Nicolaj Wammen lægger med regeringens finanslovsudspil for næste år op til besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget med en nedskæring på årligt 37,2 millioner kr.

Besparelsen vil få betydning for Center for Undervisningsmidlers arbejde med bl.a. at sikre, at de bøger, der købes ind til skolen, kommer ud at leve i undervisningslokalerne – at de bliver brugt i motiverende undervisningsforløb.

Netop det ønske – at bøger skal fylde mere i elevernes skoledage – har regeringen nævnt ifm. Kvalitetsprogrammet for Folkeskolen, hvor der blev afsat et stort beløb til indkøb af bøger.

- Det virker paradoksalt, at regeringen nedskærer Center for Undervisningsmidlers budget årligt med 37,2 millioner kr., når den samtidig har en ambition om at få mere skøn- og faglitteratur ud på skolernes bogreoler.

- Det er jo netop gennem Center for Undervisningsmidler, vi sikrer, at de nye bøger ikke kommer til at samle støv på hylderne, men bliver brugt i elevernes undervisning, siger Camilla Wang, forperson for Danske Professionshøjskoler.

Om Center for Undervisningsmidler

Center for Undervisningsmidler er strukturelt forankret i landets seks professionshøjskoler med fysiske centre i alle regioner.

Centret udlåner læremidler, formidler viden om læremidler, tilbyder faglig og didaktisk støtte og kurser i faglige, didaktiske og pædagogiske emner til lærere i grundskoler, på gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner.

11/9 2024