Lærere får mulighed for at specialisere sig i PPR med ny kandidatuddannelse
Aarhus Universitet lancerer en ny PPR-linje på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi, der giver lærere mulighed for at specialisere sig i opgaver knyttet til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Uddannelsen imødekommer kommunernes efterspørgsel på at få flere PPR-ansatte med lærerbaggrund for at styrke samarbejdet mellem skoler og PPR.
PPR har i stigende grad fokus på forebyggende og pædagogiske indsatser over for hele grupper af børn frem for udredning og henvisning af enkeltbørn.
Den nye uddannelseslinje skal understøtte dette ved at give lærere kompetencer til at samarbejde på tværs af fagligheder med udgangspunkt i barnet, familien og skoleklassen.
- Vi er overbeviste om, at den nye linje vil bidrage til at kvalificere samarbejdet mellem landets skoler og PPR-kontorer i de kommende år, siger Charlotte Mathiassen, leder af Afdeling for Pædagogisk psykologi ved DPU, Aarhus Universitet.
På uddannelsen opnår lærerne specialviden om:
- Samtænkning af almen- og specialpædagogiske indsatser
- Arbejde med klassefællesskabet og pædagogiske greb der skaber trivsel
- Tværprofessionelt samarbejde og forældresamarbejde
- Mistrivselsproblematikker og tilrettelæggelse af interventioner
Ifølge Claus Holm, leder af DPU, er uddannelsen designet til at understøtte kommunernes ønske om et paradigmeskifte fra diagnosticering til forebyggelse. PPR-linjen åbner for optag i foråret 2024.
-rh