Støtte til ordblinde elever i overgangen til ungdomsuddannelseFoto: Colourbox

Støtte til ordblinde elever i overgangen til ungdomsuddannelse

Ordblinde elever skal støttes bedre i overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelseemeddelelse.

Cirka en ud af otte elever i folkeskolens 9. klasse er ordblinde. Det viser de seneste tal fra Undervisningsministeriet.

Og der er desværre et stort frafald blandt ordblinde elever, når de efter folkeskolen begynder på en ungdomsuddannelse.

Derfor søsætter Københavns Professionshøjskole nu et nyt uddannelsesvejledningsprojekt, som skal støtte ordblinde elever i overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse.

Projektet kører fra august 2024 til december 2027 og støttes med 5,3 millioner kroner af Egmont Fonden.

- I dag findes der slet ikke vejledningsfagligt materiale, som er målrettet ordblinde unges overgange mellem uddannelser.

- Det er blandt andet det, som vi skal producere og afprøve, og vi er glade for, at Egmont Fonden giver os muligheden, forklarer videreuddannelsesleder Morten Bruun Petersen fra Københavns Professionshøjskole.

Projektet sker i samarbejde med Frederiksberg Kommune, Aalborg Kommune og Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL).

Når man er ordblind, har man vanskeligt ved at koble lyde og bogstaver.

Det kan gøre det svært at læse og skrive. Det har ingenting med intelligens at gøre. Ordblindhed er den mest udbredte indlæringsvanskelighed hos børn, og ifølge Ordblindeforeningen er der flere drenge end piger, der er ordblinde.

- I dag følger de nødvendige hjælpemidler til ordblinde unge ikke automatisk med fra grundskolen, når de starter på en ungdomsuddannelse.

Konsekvensen er, at de risikerer at komme bagud fra start. Og vi ved, at færre unge med ordblindhed gennemfører en ungdomsuddannelse sammenlignet med andre unge.

Derfor er vi rigtig glade for at støtte KP's arbejde for, at unge med ordblindhed kommer godt fra start på en ungdomsuddannelse, siger Heidi Sørensen, direktør i Egmonts Fondssekretariat.

18/9 2024