Fra 4 til 27 på 8 år: Læsetante-ordningen blomstrer i VallensbækFoto: Vallensbæk Kommune

Fra 4 til 27 på 8 år: Læsetante-ordningen blomstrer i Vallensbæk

Vallensbæk Kommune og Ældre Sagen i Vallensbæk er gået sammen om et initiativ kaldet læsetanter, hvor ældre frivillige læser højt for små grupper af elever fra 1.-2. klasse.

Idéen opstod i forbindelse med skolereformen i 2014, og efter en prøveperiode har ordningen vist sig meget succesfuld.

I dag har alle tre folkeskoler i Vallensbæk i alt 27 læsetanter og en enkelt læseonkel tilknyttet.

Formålet med læsetanter er at skabe positive møder mellem generationerne og gode relationer mellem børn og ældre.

Højtlæsningen giver børnene en givende pause i skoledagen og er med til at understøtte danskundervisningens mål. Ordningen kan også tilpasses til børnehavebørn.

En læsetante eller -onkel er en ældre frivillig, der på en fast ugedag læser højt for 4-6 elever ad gangen i et selvstændigt lokale på skolen.

Eleverne roterer, så alle på skift får mulighed for at blive læst for. Læreren kan desuden prioritere børn, der i perioder har ekstra brug for det.

De frivillige behøver blot holde af børn og have lyst til at bidrage. Man forpligter sig i det omfang, man har tid og kræfter til.

Ældre Sagen hjælper med materialer som samarbejdsaftale, logoer og badges. De frivillige underskriver en frivilligaftale med tavshedspligt, der indhentes børneattest, og alle er forsikret gennem Ældre Sagen.

Ordningen med læsetanter har vist sig bæredygtig og inspireret andre lokalafdelinger af Ældre Sagen til lignende initiativer.

Den bidrager til betydningsfulde højtlæsningsstunder og gode generationsmøder mellem børn og ældre i Vallensbæk Kommune.

2/9 2024