Ny forskningsoversigt sætter fokus på bæredygtighed i undervisningenFoto: Colourbox

Ny forskningsoversigt sætter fokus på bæredygtighed i undervisningen

Bæredygtighed står højt på dagsordenen i dagens samfund, og skolerne spiller en central rolle i at uddanne den næste generation til at tage ansvar for klimaet og en bæredygtig fremtid.

En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet, sætter fokus på, hvordan bæredygtighed kan integreres i undervisningen på tværs af fag med pædagogiske metoder.

Forskningsoversigten "Bæredygtighed i uddannelse og pædagogik" er udarbejdet af lektorerne Jonas Andreasen Lysgaard og Monica Carlsson fra DPU.

De fremhæver, at bæredygtighed har presset sig på som et vigtigt tværgående tema i skolerne, især efter FN's Verdensmål blev vedtaget.

Danske skoler har længe haft miljøundervisning på programmet, men bæredygtighed går på tværs af fag og discipliner.

Forskningen viser, at bæredygtighed både kan indgå som et selvstændigt tema i undervisningen, som en nuancering af eksisterende emner og som inspiration til didaktisk og pædagogisk udvikling.

Mange af de undervisningstilgange, der allerede anvendes i skolens fag, kan bruges som værktøjer til at tage fat på bæredygtighedsspørgsmål.

Dog kan det være en udfordring for lærerne at integrere det tværgående tema i deres fag, da bæredygtighed ikke er et neutralt begreb, men har dybe didaktiske, pædagogiske og politiske implikationer.

Lærerne kan opleve det som en belastning at skulle presse mere ind i et allerede fyldt pensum.

Bæredygtighed knytter sig desuden til såkaldt "vilde problemer" i samfundet - grundlæggende, men yderst komplekse problemstillinger som klimakrise, biodiversitetskrise mv.

Her peger forskningsoversigten på, at undervisningen må gribe fat i, hvordan de enkelte udfordringer hænger sammen med hinanden og er indlejret i økonomiske, sociale og demografiske forhold.

Forskningen kan bidrage med at udvikle et sprog for, hvordan man kan undervise i disse komplekse sammenhænge.

Forskningsoversigten gennemgår fire centrale pædagogiske tilgange til bæredygtighed i undervisningen:

1. Undersøgelsesorienterede tilgange, der tager afsæt i elevernes viden og nysgerrighed.
2. Deltagelsesorienterede tilgange, der giver eleverne autentiske erfaringer med dialog og beslutninger.
3. Handlingsorienterede tilgange med fokus på viden, engagement og handleerfaringer.
4. Whole school-tilgange, hvor hele skolen udvikles systemisk og holistisk.

Sammen med forskningsoversigten udgives en podcast, hvor en projektleder fra Friluftsrådet fortæller om deres undervisningsprogram "Grøn Skole", der arbejder med at give elever en naturforbundethed og forståelse for, at de selv er en del af naturen.

Forskningsoversigten henvender sig til lærere, undervisere og studerende, der arbejder med bæredygtighed i praksis. Ambitionen er at give et overblik over forskningen, der kan inspirere til refleksioner og diskussioner om, hvordan skolerne kan gribe undervisningen i bæredygtighed an.

11/9 2024