Unge på Folkemøde Foto: Pelle RinkVirkelighed i undervisningen giver udskolingselever fornyet motivation
En ny undersøgelse viser, at når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder i undervisningen, stiger motivationen hos elever i folkeskolens ældste klasser markant.
Dette bør indarbejdes i den kommende fagfornyelse, lyder anbefalingen fra forskerne bag.
Motivationen kan være svær at finde for mange elever i de sidste år af folkeskolen.
Men nu peger forskere fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College på en løsning, der allerede eksisterer i skolesystemet - nemlig emnet "uddannelse og job".
- Vores undersøgelse viser, at særligt ét redskab kan løfte elevernes motivation.
- Den gode nyhed er, at det redskab allerede findes i skolen og understøttes i lovgivningen, udtaler Rie Thomsen, professor MSO ved DPU, Aarhus Universitet og leder af forsknings- og udviklingsprojektet SamVej.
Projektet har netop udgivet rapporten "Virkeligheden gør en forskel – Fag, dannelse og karrierelæring", der dokumenterer effekterne af samarbejdet mellem lærere og uddannelsesvejledere.
En central pointe i undersøgelsen er, at netop uddannelsesvejledning skaber motivation, fordi det handler om eleverne selv og deres personlige fremtid.
Når undervisningen kobles direkte til elevernes liv og fremtidsmuligheder, bliver stoffet mere vedkommende.
- Det er meget tydeligt i vores undersøgelse, at eleverne er rigtig glade for den virkelighedsnære undervisning, som læreres og vejlederes samarbejde resulterer i, forklarer Rie Thomsen.
Ledelsens rolle er afgørende
Undersøgelsen fremhæver også betydningen af god ledelse i dette samarbejde. Kvaliteten afhænger i høj grad af, at skoleledelsen prioriterer tid til fælles forberedelse mellem lærere og uddannelsesvejledere.
- Både lærere og vejledere fortæller os, at der kan gå rigtig meget tid med at finde tid til at mødes.
- Det er ærgerligt, hvis logistik kommer til at stå i vejen for den virkelighedsnære og praksisfaglige undervisning, som både elever, lærere, vejledere og ledelse ønsker sig meget mere af, siger Rie Thomsen.
Forskerne anbefaler derfor, at den kommende fagfornyelse af folkeskolen sikrer plads til dette samarbejde, så flere skoler kan drage nytte af den motivationseffekt, der opstår, når undervisningen bliver gjort mere virkelighedsnær og relateret til elevernes fremtidige uddannelses- og jobmuligheder.
-rh