
Fra røde streger til digital feedback: Skolen på Nyelandsvej viser vejen med AI
For knap to uger siden samledes 950 børn i skolegården på Skolen på Nyelandsvej til en usædvanlig fejring.
Anledningen var ikke blot en is på en varm sommerdag, men en markering af en ny æra i dansk uddannelse, hvor kunstig intelligens nu er blevet en naturlig del af undervisningen.
Eleverne fra Skolen på Nyelandsvej modtog hæderen som Danmarks mest flittige brugere af AI-værktøjet Tekstretter - en innovativ teknologi udviklet af Grammatip.com baseret på Ordbogen.com's omfattende danske sprogmodel.
- Det her er ikke bare et værktøj - det er et skift i, hvordan vi tænker undervisning. AI kan tage de tunge, rutineprægede opgaver, så lærere kan være mere nærværende i klasselokalet, forklarede Peter Revsbech, direktør for Grammatip.com/Ordbogen A/S ved begivenheden.
Tekstretter, som er blandt de første AI-redskaber specifikt designet til danskundervisning, har vist sig at være en game-changer for både elever og lærere.
Teknologien retter automatisk elevernes opgaver med høj præcision, hvilket giver lærerne mulighed for at fokusere på det mest værdifulde - relationen og samspillet med eleverne.
Mens festivitassen nu er overstået, fortsætter implementeringen af AI i undervisningen, og Skolen på Nyelandsvej har med deres pionerarbejde vist, at fremtidens skole allerede er her - drevet af dansk udviklet teknologi, der både overholder GDPR og AI Act gennem lokal databehandling på Ordbogens egne danske servercentre.
- rh