Rekordmange danske skoler modtog menneskerettighedsmaterialer i 2023Foto: Unge for Menneskerettigheder

Rekordmange danske skoler modtog menneskerettighedsmaterialer i 2023

Unge for Menneskerettigheder leverede i 2023 flere menneskerettighedsmaterialer til danske skoler og institutioner end nogensinde før

- Interessen for vores uddannelsespakke var større end nogensinde i Danmark sidste år, siger Gregory Christensen, daglig leder af foreningen.

- Det er opmuntrende at se, at så mange undervisere og institutioner ønsker at gøre mere for at øge bevidstheden om menneskerettigheder i disse svære tider, hvor grundlæggende menneskerettigheder bliver krænket over hele verden.

Den gratis UFMR undervisningspakke består af hæfter med de 30 menneskerettighedsartikler forklaret i børnehøjde, plakater, en lektionsplan og korte inspirerende public service-film, der er designet til at uddanne unge i FN's Verdenserklæringen om Menneskerettigheder.

Materialerne taler til de unge "på deres sprog", så de unge føler sig engagerede og interesserede i undervisningen.

- Før tænkte jeg ikke over, at mine rettigheder var truet. Men de her videoer har vist mig, at jeg har rettigheder," sagde en 10-årig dreng, der havde oplevet hadefuld tale og trusler om vold fra en nabo, til UFMR på et seminar.

Verdenserklæringen om Menneskerettigheder blev vedtaget af De Forenede Nationer (FN) i 1948. Danmark var med i FN og var et af de 56 lande der stemte for erklæringen.

FN's generalforsamling henstillede ved underskriften af erklæringen til, at medlemslandene skulle "foranstalte, at den bliver omdelt, fremlagt, læst og forklaret i særdeleshed i skoler og andre undervisningsinstitutioner, uden hensyn til de forskellige landes og områders politiske forhold". Med UFMR's uddannelsespakke kan du nemt gå til opgaven.

Formålet med erklæringen er at forhindre de grusomheder, verden gennemgik under Anden Verdenskrig.

Det dækker grundlæggende rettigheder som retten til liv, lighed for loven, ingen diskrimination, ingen tortur, intet slaveri og det grundlæggende koncept om "uskyldig indtil det modsatte er bevist".

I erkendelse af, at disse rettigheder stadig blev groft krænket i mange dele af verden, grundlagde Dr. Mary Shuttleworth fra Sydafrika den internationale organisation Youth for Human Rights, for at uddanne unge i disse rettigheder på en letforståelig måde. UFMR er den danske afdeling af organisationen og har arbejdet for menneskerettigheder siden 2006.

Danmark anses for at være et af de lande i verden, der er bedst til at overholde menneskerettighederne.

Men der sker stadig krænkelser. Og fordi Danmark er så mangfoldigt et land, er det afgørende at uddanne unge i grundlæggende menneskerettigheder for at undgå, at der opstår brændpunkter i Danmark på grund af fjendtligheder, der finder sted uden for landet.

- Jeg tror, at undervisere anerkender, at eksterne spændinger kan sprede sig til Danmark, især blandt unge, som stadig er letpåvirkelige, siger Gregory.

- Hvis mennesker respekterede alle deklarationens rettigheder, ville der være fred. Ved at uddanne unge i Danmark i disse rettigheder sikrer vi, at Danmark forbliver fredeligt og tolerant.

Under en messe i Aarhus bestilte en skole en undervisningspakke hvert sjette minut. Der blev også uddelt gratis materialer i Malmø, på Rådhuspladsen i København og i Fredericia.

UFMR's frivillige viste også deres støtte til menneskerettighederne ved at deltage i Generation Guld-løbet i Hvidovre, som indsamlede 150.000 kr. til kommunens fire plejehjem.

Alle materialer er tilgængelige på dansk, engelsk og 16 andre sprog.

26/6 2024