Hvert femte barn på landet går på fri- eller privatskoleFoto: Colourbox

Hvert femte barn på landet går på fri- eller privatskole

En stadigt større andel af børn på landet går på en fri- eller privatskole i stedet for en folkeskole. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

I 2023 gik 19% af børn i landkommunerne på en friskole, lilleskole eller privatskole. Det er en markant stigning fra 11% i 2007.

Samtidig er andelen af børn i folkeskolen faldet mest i landkommunerne i samme periode, fra 82% i 2007 til 73% sidste år.

På landsplan går nu 18% af børn på en fri grundskole, en stigning fra 13% i 2007. Omvendt er andelen i folkeskolen på landsplan faldet fra 81% til 74%.

Det er dog i oplandskommunerne, at den største andel børn går på en fri grundskole.

- En større andel børn går nu i en fri grundskole i landkommunerne. Det kan hænge sammen med, at der nogle steder er lukket folkeskoler på grund af et faldende antal børn i disse områder.

- Det kan være en medvirkende årsag til, at flere forældre vælger fx en friskole i stedet for," siger Lene Riberholdt, fuldmægtig hos Danmarks Statistik.

Tallene viser også, at flere børn har fået længere til skole. I 2021 havde 43% af børn i landkommuner under 2 km til grundskolen, ned fra 50% i 2008. Tendensen ses i hele landet.

Samtidig har efterskolerne oplevet en stigende popularitet. I 2023 valgte rekordmange unge at tage 10. klasse på en efterskole, nemlig 61%.

Stigningen ses i alle egne af landet, også i hovedstadsområdet, hvor unge tidligere sjældnere tog på efterskole end unge i Jylland og på Fyn.

Tallene stammer fra et nyt tema hos Danmarks Statistik om forskelle mellem land og by. Her kan man også finde tal om miljø, kultur, sundhed, befolkning, arbejde og indkomst fordelt på kommunegrupper.

25/9 2024