Millionbevilling til forskning i læring og trivsel i grundskolenIllustration: Danmarks Frie Forskningsfond (DFF)

Millionbevilling til forskning i læring og trivsel i grundskolen

Danmarks Frie Forskningsfond har netop uddelt 22 millioner kroner til syv nyskabende forskningsprojekter, der skal sikre bedre læring og trivsel i grundskolen.

Projekterne er udvalgt under temaet 'Læring og trivsel i grundskolen' og har til formål at styrke den praksisnære forskning samt skabe en tættere sammenhæng mellem forskning, læreruddannelse og skolepraksis.

Formanden for det tematiske udvalg, Ane Qvortrup, understreger vigtigheden af at styrke forbindelsen mellem læreruddannelsen og den daglige praksis i skolerne:

- Der er ikke altid en god forbindelse mellem det, man lærer på læreruddannelsen og praksissen i skolerne, så derfor er det relevant at finde ud af, hvordan læreruddannelsen kan styrkes, så børn og unges trivsel kan sikres.

Spændende forskningsområder
De udvalgte projekter dækker over en bred vifte af emner, herunder:

1. Styrkelse af lærerstuderendes evner til at etablere velfungerende skole-hjem-samarbejde
2. Anvendelse af trivselsapps til monitorering af trivsel i skoleklasser
3. Undersøgelse af eksaminers effekt på elevers læring og trivsel

Søren Serritzlew, formand for bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, fremhæver vigtigheden af denne forskning:

- Tiden i grundskolen spiller en afgørende rolle i børn og unges liv og er med til at forme de muligheder, som de får i deres voksenliv. Derfor er det vigtigt at styrke vidensgrundlaget om grundskolen og læreruddannelsen.

Fakta om uddelingen

- 21 ansøgninger modtaget
- 7 projekter tildelt midler
- Succesrate på 33,3%
- Del af de tematiske uddelinger, der supplerer den frie, uafhængige forskning
- Danmarks Frie Forskningsfond har siden 2018 uddelt bevillinger inden for politisk fastsatte temaer

Denne millionbevilling markerer et vigtigt skridt i retning af at forbedre grundlaget for læreruddannelsen og styrke sammenhængen mellem forskning og praksis i den danske grundskole.

9/10 2024