Ordblinde børn halter unødvendigt bagefter i skolenFoto: Istock

Ordblinde børn halter unødvendigt bagefter i skolen

En ny rapport fra Kraka Economics kaster lys over de udfordringer, som ordblinde børn møder i det danske uddannelsessystem.

Rapporten, der er udarbejdet for NOTA (det nationale bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder), afslører en markant ulighed mellem ordblinde og ikke-ordblinde elever i både faglighed og trivsel.

Ifølge rapporten er der omkring 500.000 ordblinde danskere, baseret på data fra den nationale ordblindetest, der blev indført i 2015.

Dette udgør en betydelig del af befolkningen, som risikerer at blive marginaliseret uden den rette støtte.

Rapportens hovedpunkter:

1. Trivsel: Markant flere ordblinde børn trives dårligt sammenlignet med deres jævnaldrende. Denne forskel bliver mere udtalt fra 0. til 9. klasse.

2. Akademiske præstationer: Ordblinde elever opnår i gennemsnit 1,5 karakterpoint lavere ved afgangseksamen end ikke-ordblinde elever.

3. Videre uddannelse: Færre ordblinde unge gennemfører en ungdomsuddannelse, og de har større risiko for at ende i "restgruppen" som 25-årige - uden job eller uddannelse.

4. Familieeffekt: Interessant nok viser rapporten, at selv søskende til ordblinde, som ikke selv er ordblinde, også klarer sig dårligere i skolen og har lavere trivsel.

Håb for fremtiden
På trods af disse udfordringer giver rapporten grund til optimisme. Den viser, at ordblinde børn fra ressourcestærke familier klarer sig markant bedre end andre ordblinde børn.

De trives bedre, opnår bedre resultater i folkeskolen og er mere tilbøjelige til at påbegynde en ungdomsuddannelse.

Henrik Mulvad, partner i Kraka Economics, understreger: - Vores resultater viser ganske vist, at ordblinde børn har et ekstra benspænd i deres muligheder for livsudfoldelse, men det er vigtigt at holde fast i, at det er muligt at forbedre situationen for alle de her børn og unge.

Mulvad tilføjer, at det er samfundets opgave at sikre nem og bred adgang til de redskaber, der kan hjælpe ordblinde børn og unge til at stå mere lige med deres jævnaldrende.

Rapporten understreger behovet for målrettede indsatser og støtte til ordblinde elever i det danske uddannelsessystem.

Ved at give ordblinde børn og unge de rette værktøjer og den nødvendige støtte, kan vi reducere uligheden og sikre, at alle har lige muligheder for at udfolde deres potentiale i uddannelsessystemet og senere i livet.

15/10 2024