Nyt praktisk gymnasium skal åbne døren for tusindvis af ungeFoto: Colourbox

Nyt praktisk gymnasium skal åbne døren for tusindvis af unge

Regeringen har fremlagt et ambitiøst udspil til en omfattende reform af ungdomsuddannelserne i Danmark.

Centralt i forslaget står etableringen af en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse (epx), der skal give langt flere unge adgang til en gymnasial uddannelse.

Det nye "praktiske gymnasium" skal kombinere teoretisk og praktisk undervisning over en toårig periode.

Uddannelsen vil give adgang til erhvervsuddannelser og visse videregående uddannelser, med mulighed for yderligere overbygning.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye udtaler:

- I dag møder mange unge en lukket dør til gymnasiet. Det er uretfærdigt. Derfor vil regeringen nu åbne døren for en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse.

Med den nye epx-uddannelse forventes det, at op mod 11.500 flere unge vil få adgang til en gymnasieuddannelse.

Regeringen planlægger at etablere uddannelsen i alle 87 uddannelsesbyer i landet for at sikre lige adgang uanset bopæl.

Skærpede krav til traditionelle gymnasier
Samtidig med introduktionen af epx foreslår regeringen at hæve karakterkravet for optagelse på de treårige gymnasiale uddannelser hhx og stx til 6,0.

Dette skal sikre, at disse uddannelser forbliver målrettet de mest bogligt orienterede elever.

Reformen vil kræve betydelige investeringer. Regeringen planlægger at investere cirka 2,3 milliarder kroner ekstra årligt i ungdomsuddannelserne fra 2030 og frem.

Derudover afsættes 4,8 milliarder kroner til engangsinvesteringer i perioden 2027-2034.

Reformen sigter mod at skabe et mere overskueligt uddannelseslandskab med tre tydelige spor efter grundskolen.

Dette skal gøre det lettere for unge at navigere i deres uddannelsesvalg og sikre, at alle får mulighed for at udskyde deres endelige karrierevalg.

Baggrund for reformen
Udspillet bygger på anbefalinger fra Reformkommissionen, der i maj 2023 konkluderede, at der manglede et attraktivt ungdomsuddannelsestilbud til unge, der ønsker noget andet end det traditionelle gymnasium.

Reformen skal også adressere udfordringen med faldende ungdomsårgange, især i landets mindre kommuner, hvor det bliver stadig sværere at opretholde et bredt udbud af ungdomsuddannelser.

Regeringen vil nu indkalde Folketingets partier til forhandlinger om den omfattende reform af ungdomsuddannelserne.

8/10 2024