Computeren forsvinder fra klasseværelsetPsykolog Nicoline Jensen i klasselokalet, hvor computerne er kommet bag den grå skærm.

Computeren forsvinder fra klasseværelset

På Fortuna Vanløse, en behandlingsskole for elever med komplekse psykiske udfordringer, er der sket en bemærkelsesværdig forandring i Team 3's klasseværelse.

De velkendte rækker af stationære computere er væk, gemt bag en afskærmning og kun tilgængelige i pauser eller som belønning.

Dette pilotprojekt, der skal danne grundlag for skolens fremtidige skærmpolitik, er baseret på faglige overvejelser og nyere forskning, der påpeger en sammenhæng mellem øget skærmtid og koncentrationsbesvær.

Nicoline Amalie Jensen, fungerende ledende psykolog på skolen, forklarer: - For mange unge med ADHD er et stort skærmforbrug negativt. Vi ønsker at skabe et trygt rum uden konstant eksponering for computerskærme.

Skoleleder Daniel Bendixen understreger, at formålet ikke er at nægte eleverne adgang til computere, men at skabe optimale betingelser for læring og trivsel.

- Vi ved, at jo flere timer børnene bruger foran skærmen dagligt, jo sværere har de ved at fastholde opmærksomheden på relevante opgaver, siger han.

Selvom eksperimentet stadig er i sin tidlige fase, har personalet allerede observeret positive effekter.

Eleverne deltager mere aktivt i undervisningen, og deres indbyrdes sociale relationer er blevet styrket. I stedet for at isolere sig med hver deres computer i pauserne, er eleverne begyndt at interagere mere med hinanden gennem samtale og spil.

Jensen påpeger vigtigheden af en tæt relation mellem underviser og elev for at gennemføre sådan et tiltag.

- Der kræves en høj grad af pædagogisk kapital for at kunne justere så radikalt i elevens omgivelser, forklarer hun.

En central udfordring for personalet er nu at "opfinde" nye aktiviteter, der kan erstatte den digitale verden.

Bendixen fremhæver, at personalet griber mulighederne for at engagere eleverne i brætspil og andre fysiske interaktioner.

Afslutningsvis understreger Bendixen, at dette er et eksperiment designet til at indsamle viden. - Vi ønsker ikke at påtvinge et skærmforbud. Vi vil fortsat vurdere det enkelte barns behov, forsikrer han.

Dette innovative tiltag på Fortuna Vanløse kan potentielt bane vejen for en ny tilgang til brug af teknologi i specialundervisningen, med fokus på at balancere digital interaktion med mere traditionelle læringsmetoder og social interaktion.

30/9 2024