Vallensbæk Kommune: Pionerer i AI-retningslinjer for skolerFoto: Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune: Pionerer i AI-retningslinjer for skoler

Som den første kommune i Danmark har Vallensbæk Kommune indført retningslinjer for brugen af kunstig intelligens (AI) i undervisningen.

Dette skridt markerer en vigtig milepæl i integrationen af moderne teknologi i uddannelsessystemet.

Retningslinjerne, som er udarbejdet af kommunen, giver lærere og elever et klart framework for, hvordan AI kan anvendes ansvarligt og effektivt i læringsmiljøet.

De dækker en række vigtige aspekter:

1. Introduktion til AI: Retningslinjerne giver en grundlæggende forståelse af, hvad AI er, og hvordan det fungerer. Dette hjælper brugerne med at forstå teknologiens muligheder og begrænsninger.

2. Etiske overvejelser: Der lægges vægt på ansvarlig brug af AI, herunder respekt for privatliv og datasikkerhed. Brugerne opfordres til at være kritiske over for AI-genereret indhold og verificere information.

3. Praktisk anvendelse: Retningslinjerne giver konkrete eksempler på, hvornår og hvordan AI kan bruges i skolesammenhæng. For eksempel kan AI bruges til research, brainstorming og korrekturlæsning, men ikke til at generere hele opgaver.

4. Specifikke værktøjer: Kommunen har godkendt bestemte AI-tjenester til brug i skolerne, herunder SkoleGPT, Skrivsikkert.dk, og AI-funktioner i Microsoft Teams og Skoletube's Padlet.

5. Step-by-step guides: For at lette implementeringen indeholder retningslinjerne detaljerede instruktioner i brugen af de godkendte AI-værktøjer.

Christoffer Lindved Dithmer, der er kontaktperson for AI-initiativet i Vallensbæk Kommune, udtaler:

- Med disse retningslinjer ønsker vi at give vores lærere og elever de bedste forudsætninger for at udnytte potentialet i AI-teknologi, samtidig med at vi sikrer en etisk og ansvarlig brug.

Initiativet fra Vallensbæk Kommune er et vigtigt skridt i retning af at forberede elever på en fremtid, hvor AI vil spille en stadig større rolle.

Det forventes, at andre kommuner vil følge trop og udvikle lignende retningslinjer i den nærmeste fremtid.

Retningslinjerne understreger, at AI skal ses som et supplement til, ikke en erstatning for, traditionel læring.

De opfordrer til kritisk tænkning og fremhæver vigtigheden af at udvikle elevernes egne færdigheder og kreativitet.

Med denne proaktive tilgang positionerer Vallensbæk Kommune sig som en frontløber inden for integration af AI i uddannelsessystemet, og sætter dermed en ny standard for, hvordan skoler kan navigere i den digitale tidsalder.

8/10 2024