Livreddende førstehjælp i folkeskolen: En lovpligtig undervisning der halter bagefterElever øver sig i hjertelungeredning. Foto: Dansk Råd for Genoplivning

Siden 2005 har det været lovpligtigt for danske folkeskoler at undervise elever i livreddende førstehjælp.

En ny undersøgelse afslører dog, at kun omkring halvdelen af skolerne lever op til dette krav. Dette på trods af det store potentiale for at uddanne unge mennesker til at redde liv i kritiske situationer.

Undersøgelsen, gennemført af Region Hovedstadens Akutberedskab i samarbejde med Dansk Råd for Genoplivning og Statens Institut for Folkesundhed, SDU, peger på flere udfordringer:

1. Manglende struktur: Førstehjælpsundervisning er ikke et timefast fag, hvilket gør det svært for skolerne at implementere det systematisk.

2. Personafhængigt initiativ: Ofte afhænger undervisningen af en ildsjæl på skolen, der tager initiativ.

3. Lærerkompetencer: Kun 16% af klasselærerne føler sig i høj grad kompetente til at undervise i livreddende førstehjælp.

Carolina Malta Hansen, forskningsleder bag undersøgelsen, understreger behovet for strukturelle ændringer: - Vi kunne fx gøre førstehjælpsundervisningen til en fast del af pensum i idræt eller biologi, ligesom man har gjort i Norge.

For at imødekomme udfordringerne har Dansk Råd for Genoplivning lanceret gratis undervisningsmaterialer, herunder et seks-lektioners forløb med øvelser og undervisningsfilm.

Disse materialer, der er målrettet 6.-8. klassetrin, kan findes på www.hjernehjertehjaelp.dk.

Stine Strandkjær, direktør i Dansk Råd for Genoplivning, udtaler: - Vi stiller et færdigt læringskoncept til rådighed for lærerne, som ikke kræver særligt forhåndskendskab til livreddende førstehjælp. Vi håber, at det vil forbedre rammerne for førstehjælpsundervisningen.

Undersøgelsen viser, at der er bred opbakning til førstehjælpsundervisning i folkeskolen blandt både lærere og skoleledere.

Alligevel modtager kun én ud af tre skoleklasser denne vigtige undervisning.

I de seneste 20 år er Danmark blevet en nation af førstehjælpere, og overlevelsen efter hjertestop uden for hospital er firedoblet.

Obligatorisk førstehjælpsundervisning i folkeskolen kan potentielt bidrage yderligere til denne positive udvikling og skabe mere lighed inden for sundhed, da eleverne kommer fra alle samfundslag.

Det er tydeligt, at der er behov for politisk handling og strukturelle ændringer for at sikre, at alle elever modtager den lovpligtige undervisning i livreddende førstehjælp.

Kun ved at uddanne den næste generation af førstehjælpere kan vi fortsætte med at forbedre overlevelsesraten for hjertestop og andre livstruende situationer i Danmark.

2/10 2024