Gennemsnitskarakterer i matematik for 9. klasse - store kommunale forskelleFoto: Sara Galbiati (Gyldendal)

Gennemsnitskarakterer i matematik for 9. klasse - store kommunale forskelle

De kommunale forskelle i matematikkarakterer for 9. klasse i folkeskolen er store. Det viser en ny opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet baseret på de bundne prøver i skoleåret 2023/2024.

På landsplan er gennemsnitskarakteren 6,1. Men der er stor forskel på top og bund.

De 5 kommuner med de højeste gennemsnit er Lyngby-Taarbæk (8,0), Allerød (7,6), Gentofte (7,4), Rudersdal (7,4) og Silkeborg (7,1).

I den anden ende finder vi Odsherred (4,5), Læsø (4,6), Lolland (4,6), Ringsted (5,0) og Halsnæs (5,1) som de 5 kommuner med de laveste gennemsnitskarakterer.

Ifølge lektiehjælpsfirmaet MentorDanmark, der har over 5.000 mentorer og har hjulpet over 80.000 familier, er der en klar sammenhæng mellem de faldende karakterer og efterspørgslen på lektiehjælp.

- Matematik er det fag, hvor vi oplever størst efterspørgsel, og andelen er steget gennem de sidste 10 år. Det er her, flest børn og unge oplever udfordringer, siger Nicklas Kany, stifter af MentorDanmark.

Han peger på, at mange børn mangler faglig selvtillid i matematik. Derfor er det vigtigt at skabe et trygt læringsrum, hvor der er plads til succesoplevelser.

- Når eleven begynder at tro på egne evner, kan det virkelig flytte bjerge. Det giver dem ikke kun lyst til at lære mere, men også en større glæde ved at gå i skole – og det er derfor vi er her, udtaler Nicklas Kany.

Opgørelsen fra ministeriet baserer sig på 45.382 elever i folkeskolens 9. klasse. Specialskoler og efterskoler er ikke medtaget.

Det fulde datasæt kan ses her.

24/9 2024