Valg af skole afgørende for elevers fremtid, viser ny analyseKarsten Bo Larsen Foto: Jakob Melgaard

Valg af skole afgørende for elevers fremtid, viser ny analyse

Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolers evne til at løfte elevers faglige niveau

En ny analyse fra tænketanken CEPOS kaster lys over, hvor effektive danske grundskoler er til at forbedre elevernes faglige præstationer i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.

Undersøgelsen, der sammenligner resultater fra alle landets skoler, afslører markante forskelle i elevernes karakterer ved 9. klasses afgangsprøver.

Ifølge CEPOS' forskningschef, Karsten Bo Larsen, kan valget af skole have stor betydning for børns fremtidige muligheder.

- Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger mere end to karakterpoint højere end den svageste skole med elever fra en tilsvarende socioøkonomisk baggrund, forklarer han.

Analysen peger på flere interessante tendenser:

1. Frie grundskoler præsterer generelt bedst i at løfte elevernes faglige niveau.
2. Folkeskoler klarer sig også bedre end forventet ud fra elevernes baggrund.
3. Efterskoler har i gennemsnit sværere ved at hæve elevernes karakterer.

Disse resultater er særligt relevante i lyset af regeringens ønske om at frisætte offentlige institutioner.

Larsen antyder, at folkeskolerne muligvis kunne drage fordel af at adoptere elementer fra de frie grundskolers model, herunder en potentiel frigørelse fra kommunal styring.

- En yderligere frigørelse fra kommunernes styring kunne være en vej til at give alle børn bedre muligheder, uanset hvilken skole de går på, siger Larsen.

Analysen understreger vigtigheden af skolens rolle i at forme elevers faglige fremtid og rejser spørgsmål om, hvordan man bedst kan sikre lige muligheder for alle elever, uanset deres socioøkonomiske baggrund.

16/10 2024