Skolebørn vinder kampagne for grøn transport5.B fra Lundgårdskolen fik samlet flest point ved at gå, cykle eller tage kollektiv trafik i skole og til fritidsinteresser

Skolebørn vinder kampagne for grøn transport

736 skolebørn fra fire danske kommuner har de seneste fem uger kæmpet om at transportere sig mest bæredygtigt til skole

Kampagnen "På Egne Ben" har ikke kun givet gevinst til vinderne, men også til klimaet og børnenes sundhed.

5.B på Lundgårdskolen i Herning Kommune løb med førstepræmien på 5.000 kr. for at have opnået flest point i kampagnen.

Andenpladsen og tredjepladsen, med præmier på henholdsvis 3.000 kr. og 2.000 kr., gik begge til 5. årgang på Skansevejens Skole i Aalborg Kommune.

Kim Toft, viceskoleleder på Lundgårdskolen, udtrykker stolthed over sejren og fremhæver den store opbakning fra både forældre og elever.

Han håber, at de gode vaner vil fortsætte efter kampagnens afslutning.

Imponerende resultater
I løbet af de fem uger har de 736 deltagende børn:

- Tilbagelagt 23.547 km på cykel, til fods eller med kollektiv trafik
- Sparet klimaet for 4,2 ton CO2

Kampagnen "På Egne Ben" har haft flere positive effekter:

1. Øget energi hos børnene
2. Mindre trafik ved skolerne
3. Forbedret trafiksikkerhed
4. Styrket selvstændighed hos eleverne

Camilla Byg Smedegaard, afdelingsleder for mellemtrinnet på Hornbæk Skole i Randers, bekræfter disse positive virkninger og tilføjer, at børnene har været mere friske og veloplagte i skolen.

Fremtidsperspektiver
Kampagnen, som er en del af EU-projektet MOVE, vil blive evalueret med henblik på en større udbredelse.

Den gentages i efteråret 2025 for at undersøge, om øget kendskab påvirker elevernes aktivitet og resultater.

Seks skoler fra Herning, Randers, Ringkøbing-Skjern og Aalborg kommuner deltog i dette års kampagne, som er inspireret af en svensk model.

Med disse imponerende resultater og positive effekter ser "På Egne Ben" ud til at være et lovende initiativ for at fremme bæredygtig transport og sundere vaner blandt danske skolebørn.

15/10 2024