Frivillige familier giver udsatte børn en ny start i Assens KommunePå en villavej i Aarup har Karina og Sten Klüver og deres tre børn, Amalia på 16, Willas på 13 og Silja på 11 år, siden marts 2024 åbnet deres hjem for en teenager. Assens Kommune

Frivillige familier giver udsatte børn en ny start i Assens Kommune

I Assens Kommune har et unikt samarbejde mellem kommunen og organisationen Mentorbarn skabt nye muligheder for børn i udsatte positioner.

Frivillige familier skaber livslange bånd med sårbare børn

På blot et år har 14 børn fået tildelt en frivillig venskabsfamilie, hvilket ifølge afdelingsleder Theis Emil Hjelmsted giver børnene noget, kommunen ikke selv kan tilbyde: en frivillig og varig relation.

Et eksempel på denne indsats findes hos familien Klüver i Aarup. Siden marts 2024 har Karina og Sten Klüver sammen med deres tre børn åbnet deres hjem for en teenager.

De mødes regelmæssigt og deler hverdagsaktiviteter, fra håndbold til hygge i hjemmet. - Vi ønsker at vise ham, hvordan livet er i en rolig familie med overskud, fortæller Karina Klüver.

Mentorbarns koncept giver børn i udsatte positioner mulighed for at opleve nære relationer og udvikle sociale kompetencer uden for 'systemet'. Dette er afgørende for deres fremtidige muligheder og integration i samfundet.

Janne Nissen, procesleder hos Mentorbarn, udtrykker begejstring over den store interesse fra familier i Assens Kommune.

Hun understreger vigtigheden af, at hele familien, inklusive hjemmeboende børn, engagerer sig i projektet. Familierne gennemgår en grundig screeningsproces for at sikre, at de er klar til den langvarige forpligtelse.

Theis Emil Hjelmsted fremhæver, at Mentorbarns indsats adskiller sig fra kommunale tilbud ved at være en potentielt livslang relation. "Det tror jeg ikke, man kan overvurdere betydningen af," siger han.

For familien Klüver har oplevelsen været berigende. Karina Klüver bemærker: "Vi oplever jo, at jo mere vi giver, jo mere overskud får vi også som familie."

Camilla Lykke Sørensen, formand for Uddannelse, Børn og Familieudvalget, udtrykker stor taknemmelighed over for Mentorbarn og de deltagende familier.

Mentorbarn samarbejder med over 40 kommuner i Danmark og arbejder for at give børn og unge i udsatte positioner en bedre fremtid gennem støttende familierelationer. Organisationen tilbyder børnene mulighed for at blive en del af en almindelig families hverdag, hvor de kan lære om alt fra lektielæsning til jobsøgning.

9/10 2024