Ny undersøgelse skal kortlægge børn og unges drikkevaner i DanmarkNy kortlægning skal blandt andet vise, om børn har adgang til frisk drikkevand i institutioner og til fritidsaktiviteter. Det skal hjælpe med at holde forbruget af søde drikke nede.

Ny undersøgelse skal kortlægge børn og unges drikkevaner i Danmark

Center for Sundt Liv og Trivsel igangsætter en omfattende landsdækkende undersøgelse for at afdække drikkevaner blandt børn og unge i Danmark.

Undersøgelsen, der gennemføres i samarbejde med Epinion, vil involvere 3.000 deltagere i alderen 3-20 år.

Formålet med undersøgelsen er at få et detaljeret indblik i, hvad danske børn og unge drikker i deres hverdag.

Dette inkluderer både vand, mælk, juice, saftevand, sodavand og energidrikke. Derudover vil undersøgelsen også belyse tilgængeligheden af drikkevand i skoler, klubber og ved fritidsaktiviteter.

Morten Grønbæk, direktør for Center for Sundt Liv og Trivsel, understreger vigtigheden af initiativet:

- Vi ønsker at skabe sunde rammer for børn og unge. Ved at fremme sunde drikkevaner, særligt ved at øge vandindtaget frem for søde drikke, kan vi tage et vigtigt skridt mod at sikre en sund vægtudvikling blandt børn og unge.

Undersøgelsen er en del af centrets langsigtede initiativ 'Kun Vand', som har til formål at øge adgangen til gratis drikkevand og dermed reducere forbruget af søde drikke.

Lene Winther Ringgaard, chefkonsulent og projektleder for 'Kun Vand', forklarer: - Vores mål er at gøre vand til det naturlige og lette valg for børn og unge. Vi undersøger derfor tilgængeligheden af vandposter på skoler, i klubber og på fritidsarenaer.

Initiativet er særligt relevant i lyset af, at 14% af danske børn i alderen 6-7 år og 19% af unge i alderen 14-15 år er overvægtige, ifølge Statens Institut for Folkesundhed.

Studier har vist en sammenhæng mellem indtag af søde drikke og øget risiko for overvægt.

'Kun Vand' bygger på internationale erfaringer, herunder 'water only schools'-programmer i England og New Zealand, som har vist lovende resultater i at fremme sundere drikkevaner.

Det er værd at bemærke, at "søde drikke" i denne sammenhæng omfatter både sukker- og kunstigt sødede drikke.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn under 4 år slet ikke indtager søde drikke, mens der er specifikke ugentlige grænser for andre aldersgrupper.

Resultaterne af denne omfattende undersøgelse forventes at give værdifuld indsigt i danske børn og unges drikkevaner og potentielt danne grundlag for fremtidige sundhedsinitiativer.

14/10 2024