Nyt forskningsprojekt skal hjælpe børn med sproglige udfordringer
Et ambitiøst nyt forskningsprojekt fra TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet vil undersøge, hvordan man mest effektivt kan identificere og støtte børn med svage sprogkompetencer.
Projektet, der går under navnet "Styrket sprogvurdering", inviterer nu landets kommuner til at deltage i denne vigtige forskning.
Under ledelse af professor Dorthe Bleses vil forskerne undersøge effekten af forskellige tilgange til sprogvurdering og -stimulering.
International forskning antyder, at op mod 24 procent af alle børn kan have svage sprogkompetencer, hvilket kan have negative konsekvenser for deres udvikling og trivsel både nu og senere i livet.
Som en del af projektet vil det velkendte DR-pindsvin Børste og hans venner spille en central rolle. Materialerne fra "Alle ord tæller"-projektet, hvor Børste indgår, skal nu bruges i en forskningsbaseret indsats rettet mod treårige børn med sproglige udfordringer.
Matilde Rasmussen, redaktør for "Alle ord tæller" hos DR, udtrykker begejstring for, at Børste ikke kun fungerer som underholdning, men også kan bidrage til at styrke børns sproglige udvikling.
Forskningsprojektet vil blandt andet sammenligne effekten af at sprogvurdere alle treårige børn med den nuværende praksis, hvor kun børn med formodede sproglige udfordringer vurderes.
Derudover vil projektet undersøge virkningen af den systematiske dagtilbudsindsats "Vi lærer sammen", som tidligere har vist positive resultater på tværs af børnegrupper.
Center for Bedre Børneliv vil følge projektet tæt for at undersøge, hvordan de sproglige tiltag påvirker børnenes sociale relationer og deltagelsesmuligheder.
Centerleder Janne Hedegaard Hansen understreger vigtigheden af at sikre lige adgang til sociale ressourcer i institutionerne.
TrygFonden har valgt at støtte projektet med 11,2 millioner kroner, hvilket understreger projektets betydning.
Frederik Mühldorf Sigurd, projektchef ved TrygFonden, fremhæver sprogets afgørende rolle for læring og trivsel som en central motivation for investeringen.
Projektet forventes at kunne bidrage med vigtig viden om, hvordan Danmark mest effektivt kan arbejde med sprogvurdering og -stimulering i dagtilbud, særligt med fokus på at hjælpe de børn, der har størst behov for sproglig støtte.
-rh