
Ny national indsats skal hjælpe elever med matematikvanskeligheder
Et nyt ambitiøst projekt skal hjælpe de mange danske skoleelever, der kæmper med matematik.
Projektet FOMAVA (FOrum for MAtematikVAnskeligheder) lanceres som et treårigt nationalt initiativ, der skal udvikle værktøjer og metoder til at identificere og støtte elever med matematikvanskeligheder.
Ifølge Egmont Rapporten 2023 har 3-4 elever i hver skoleklasse så betydelige problemer med matematik, at de har brug for særlig støtte.
Disse vanskeligheder påvirker ikke kun elevernes faglige præstationer, men også deres motivation, trivsel og fremtidige uddannelsesmuligheder.
FOMAVA vil udvikle et gratis screeningsværktøj til at identificere elever med tegn på talblindhed.
Projektet vil også udvikle og teste nye pædagogiske metoder til at støtte elever med matematikvanskeligheder. Alle ressourcer stilles frit til rådighed for skoler og kommuner.
Projektet er støttet af Egmont Fonden, Novo Nordisk Fonden og TrygFonden og ledes af Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM).
Det involverer både danske og internationale forskere samt erfarne matematiklærere. Omkring 400 skoleelever vil deltage i afprøvningen af de nye tiltag.
Heidi Sørensen fra Egmont Fondssekretariat fremhæver, at eleverne efterspørger en mere praksisnær tilgang til matematik, hvor koblingen mellem teori og hverdagsanvendelse bliver tydelig.
Dette understøttes af projektets mål om at gøre matematikundervisningen mere relevant og tilgængelig.
Matematik er fundamental for både hverdagsliv, uddannelse og arbejdsliv. Som Frederik Mühldorff Sigurd fra TrygFonden påpeger, kan matematikvanskeligheder blive en alvorlig hindring for unges uddannelsesmuligheder og dermed deres fremtidige liv.
FOMAVA-projektet sigter derfor mod at give alle elever bedre muligheder for at mestre matematik og dermed styrke deres fremtidsmuligheder.
-rh