Musikglade unge får særlig 10. klasse i OdenseFoto: Colourbox

Musikglade unge får særlig 10. klasse i Odense

Hvis man har guitar på hjernen, sangtekster i maven eller en rytmeboks i skoen kommer der nu mulighed for at give den gas på den musikalske spilleplade i en helt ny 10. klasse i Odense.

Fra august 2025 udbyder UngOdense i nyt samarbejde med Odense Musikskole en 10. klasse med musik som studieretning under navnet Musik10.

Børn- og Ungeudvalget har netop besluttet, at en klasse med musikprofil skal indgå i Odense Kommunes samlede udbud af 10. klasse med forskellige studieretninger og erhvervsrettede 10. klasser.

- Det er vigtigt for os, at vi har en bred palette af profiler på vores 10. klasser, så det bliver lettere at finde et skoletilbud, der appellerer lige nøjagtig til én.

- Musik skaber glæde, fordybelse og samler os i fællesskaber. Det glæder os, at elever med rytme i blodet nu får muligheden for yderligere at kunne dyrke den musikalske side af sig selv sideløbende med, at de tager en 10. klasse.

- At være i et kreativt fællesskab åbner også op for at tænke den mere klassiske undervisning på anderledes måder, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen på vegne af udvalget.

For alle musikere uanset niveau

Musik10 er betinget af, at tilstrækkeligt mange elever hvert år tilmelder sig.

De skal ikke have et særligt musikalsk niveau for at kunne gå i klassen - det handler om de unges motivation og interesse for at gå i en 10. klasse, hvor det musikalske er en stor del af skoledagen.

Beslutningen om Musik10 lyder som sød musik i ørerne på flere af de unge, der i dag spiller musik i fritiden og blandt andet mødes hver fredag eftermiddag i Odense Musikskole sammen med andre 7.-9. klasseelever fra hele byen.

- Jeg kunne godt finde på at melde mig til Musik10. Det er fedt at spille med andre uanset niveau.

- Man lærer at lytte til andre og til selv at bidrage til fællesskaber, siger trommeslageren Benjamin Vollmond, der til daglig går i 8. klasse.

- Det er godt med et sted, hvor man får nye venner, der også interesserer sig for musik. Jeg bliver glad af at spille musik, siger Esther Thuesen Langballe, der går i 7. klasse og spiller bas i blandt andet Odense Musikskole.

De suppleres af Christine Lind, der spiller violin i fritiden og ellers går i 9. klasse:

- Jeg tænker, at Musik10 vil være et godt tiltag for unge, som gerne vil have musikken som et samlingspunkt. Musikken har gjort mig til den jeg er.

- Jeg har fået mere viljestyrke og giver ikke så let op - og de egenskaber bruger jeg også i skolen, siger Christine.

Undervisningen i Musik10 vil foregå i samarbejde mellem UngOdense og Odense Musikskole på Østre Plads.

13/2 2024