Besparelse på skolebiblioteker vil gå ud over børns læsefærdighederFoto: Colourbox

Besparelse på skolebiblioteker vil gå ud over børns læsefærdigheder

Dansk Forfatterforening og Danske Forlag har i et åbent brev opfordret landets kultur- og undervisningsministre til at droppe en planlagt besparelse på 41,8 mio. kr. på Centre for Undervisningsmidler (CFU).

Organisationerne advarer om, at besparelsen vil gå ud over indkøbet af papirbøger til skolerne og dermed have negative konsekvenser for elevernes læsefærdigheder.

Ifølge formanden for CFU Danmark, Søren Grosen, vil besparelsen især ramme indkøbet af papirbøger, da de ikke er bundet af langvarige abonnementsaftaler, som mange af CFU'ernes digitale tilbud er.

Papirbøger spiller ifølge underskriverne af brevet en vigtig rolle for børns læseindlæring.

Brevet henviser til den nylige PIRLS-undersøgelse, som viste, at danske børn i 4. klasse er blevet ringere til at læse.

Underskriverne mener, at papirbøger fremmer dybdelæsning og forståelse bedre end digitale medier.

De advarer om, at besparelsen vil få skolerne til at bruge flere digitale undervisningsmidler, hvilket ifølge brevet vil være i modstrid med undervisningsminister Mattias Tesfayes fokus på analoge læremidler.

CFU'ernes samlinger udgør ifølge brevet en vigtig udligning af forskelle mellem kommunernes skoletilbud. Mindre indkøb vil øge uligheden yderligere.

Samtidig svarer beløbet til de 35 mio. kr., som regeringen vil investere i folkeskolen, hvilket ifølge underskriverne reelt er en besparelse.

Brevet opfordrer derfor indtrængende til, at besparelsen droppes af hensyn til børn, skoler og samfund.

19/9 2023