Viva Frida Kahlo
Viva Frida Kahlo
Menneskelighed er stadig afgørende i mødet med eleverFoto: Colourbox

Menneskelighed er stadig afgørende i mødet med elever

På baggrund af den nynorske artikel skrevet af universitetslektor Live Håberg fra Universitetet i Sørøst-Norge diskuteres kunstig intelligens' rolle i undervisningen.

Live Håberg argumenterer for, at selvom mulighederne med AI i uddannelsessektoren er endeløse, oplever mange undervisere hverken reel aflastning eller inspiration ved at bruge AI i undervisningen.

Hun påpeger, at studerende har behov for ægte menneskelige læringsmiljøer, ikke kun digitale løsninger.

Dette gælder også elever i grundskolen, hvor menneskelig kontakt og relationsdannelse er særligt afgørende for børns udvikling og læring.

Særligt bekymrende finder hun en undersøgelse, der viser, at yngre mennesker foretrækker sundhedsinformation fra AI frem for svar fra en rigtig læge, fordi AI opfattes som mere empatisk.

Dette ser hun som et dystopisk scenarie, hvis studerende og elever vælger en AI-samtalepartner frem for fysisk undervisning med ægte mennesker.

Når det gælder vurderingsarbejdet, afviser Håberg at bruge AI til at generere tilbagemeldinger til studerende.

Hun argumenterer for, at en personlig tekst fortjener en personlig respons, selvom det kan være både kedeligt og tidskrævende.

Denne personlige dimension er mindst lige så vigtig for grundskoleelever, som har brug for nuanceret feedback fra lærere, der kender dem og kan se deres individuelle udvikling.

Artiklen konkluderer med, at den nye virkelighed faktisk stiller højere, ikke lavere, krav til os som mennesker i mødet med andre mennesker.

Vi må fremstå mere ægte end den kunstige intelligens og sætte ægte, menneskelige aftryk i mødet med både studerende og elever i grundskolen.

-rh

31/3 2025