Viva Frida Kahlo
Viva Frida Kahlo
Markant stigning i klager over specialundervisning

Markant stigning i klager over specialundervisning

Klagenævnet for Specialundervisning oplevede i 2024 en betydelig stigning i antallet af klagesager.

Med 507 modtagne klager var der tale om en stigning på 11 procent sammenlignet med året før. 

Særligt på folkeskoleområdet ses en markant udvikling, hvor utilfredse forældre i stigende grad klager over kommunernes afgørelser om specialundervisning.

En særlig bekymrende tendens er det høje antal sager, hvor børn ikke kommer i skole.

I cirka en femtedel af alle folkeskolesager handler det om børn, der gennem længere tid har været uden for skolesystemet.

Især børn med autismespektrumforstyrrelser er overrepræsenteret i denne gruppe, hvilket udgør knap 60 procent af fraværssagerne.

- Det er dybt bekymrende, at vi fortsat ser mange sager med børn, der ikke kommer i skole. Der er behov for, at kommunerne bliver bedre til at sætte tidligt ind med relevante specialpædagogiske indsatser, udtaler klagenævnets formand Lise Gry Beder.

Årsrapporten afslører også betydelige udfordringer med kommunernes sagsbehandling. I 44 procent af de behandlede sager blev der konstateret fejl, hvor særligt mangelfulde begrundelser i afgørelserne var et gennemgående problem.

Dette har direkte konsekvenser for borgernes retssikkerhed og mulighed for at forstå grundlaget for kommunernes beslutninger.

På området for særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) ses en markant ændringsprocent. I hele 78 procent af sagerne om målgruppevurdering ændrede klagenævnet kommunernes afgørelser.

Dette indikerer et betydeligt behov for at styrke kommunernes vurderinger på dette område.

2024 har også budt på nye udfordringer med implementeringen af ændrede regler på STU-området, hvor unge nu skal have flere valgmuligheder mellem uddannelsessteder.

Klagenævnet har observeret, at kommunerne fortolker disse regler forskelligt, hvilket har ført til flere klagesager.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i klagenævnet lå i 2024 på 4,5 måneder for realitetsbehandlede sager, hvilket er en lille forbedring fra året før.

Dog påvirkes sagsbehandlingstiden stadig negativt af, at mange kommuner træffer deres afgørelser om visitation tæt på eller i skolernes sommerferie, hvilket skaber ophobning af sager.

Særligt bemærkelsesværdigt er stigningen i sager om skolestartere. Med 66 behandlede sager i 2024 mod 43 året før er der tale om en markant stigning. 

I næsten halvdelen af disse sager ændrede klagenævnet kommunernes afgørelser, hvilket understreger vigtigheden af korrekt visitation ved skolestart.

Klagenævnet understreger i rapporten vigtigheden af, at kommunerne forbedrer deres sagsbehandling, særligt med fokus på grundigere begrundelser i afgørelserne og overholdelse af genvurderingsfrister.

Samtidig opfordres der til øget opmærksomhed på tidlig indsats ved begyndende skolefravær for at forebygge langvarige fraværsperioder.

Med de fortsatte stigninger i klagesager og de identificerede udfordringer tegner rapporten et billede af et område under pres, hvor der er behov for betydelige forbedringer i kommunernes håndtering af specialundervisningsområdet.

-rh

5/3 2025