Nyt partnerskab vil gøre vand til det naturlige valg for børn og ungeFoto: Center for Sundt Liv og Trivsel

Nyt partnerskab vil gøre vand til det naturlige valg for børn og unge

Et alarmerende højt forbrug af søde drikkevarer blandt danske børn og unge har nu fået ni organisationer til at slå sig sammen i et ambitiøst partnerskab. Målet er klart: At få de unge til at vælge vand frem for sodavand, saftevand og energidrikke.

Tallene taler deres tydelige sprog. Tre ud af fire børn og unge i Danmark drikker mere sodavand og andre søde drikke end anbefalet.

Blandt de 13-20-årige er situationen endnu værre - her er halvdelen deciderede storforbrugere. Samtidig viser tal fra DTU Fødevareinstituttet, at danskernes sodavandsforbrug er mere end fordoblet siden 1985.

- Vi vil gøre det let at gøre det rigtige, forklarer Jonas Egebart, forperson i Center for Sundt Liv og Trivsel, som sammen med Madkulturen og Steno Diabetes Center Copenhagen står i spidsen for initiativet.

- Vand skal være det nemme valg, og vi skal være med til at påvirke rutiner og vaner, tilføjer han.

Ifølge Judith Kyst, direktør for Madkulturen, handler børn og unges valg af søde drikke om mere end blot smag. Det er i høj grad et spørgsmål om vaner, sociale normer og rollemodeller.

- Drikkevaner formes i hverdagen: i skolegården, fritidsklubben og derhjemme, forklarer hun.

- Derfor bruger vi vores erfaring med madkulturelle forandringer til at skabe løsninger sammen med børn, unge og de voksne omkring dem. Vi skal gøre det nemt - og cool - at vælge vand.

Sundhedsmæssige konsekvenser
Fra Steno Diabetes Center Copenhagen påpeger forskningsleder Charlotte Demant Klinker de alvorlige sundhedsrisici ved et højt indtag af søde drikke:

- Et højt indtag af søde drikke øger risikoen for overvægt og type 2-diabetes. Ved at fremme vand som det foretrukne valg kan vi forebygge dette allerede fra barndommen, siger hun og fremhæver vigtigheden af tidlig forebyggelse.

Partnerskabet er allerede i gang med at omsætte ord til handling.

Et af de første tiltag er opstilling af omkring 50 vandposter i skoler, institutioner og haller i fem forsøgskommuner. Erfaringerne herfra skal senere udbredes til resten af landet.

Samtidig arbejder partnerskabet for at gøre koldt og frisk drikkevand mere tilgængeligt og attraktivt på skoler, ungdomsuddannelser, i fritidsklubber og idrætsfaciliteter.

Med tiden vil partnerskabet invitere flere aktører med viden og mulighed for at påvirke børn og unges drikkevaner til at deltage i samarbejdet.

Fakta om børns drikkevaner
Situationen er alvorlig. Omkring 15 procent af de 13-20-årige drikker ikke vand dagligt, og på erhvervsuddannelserne er tallet helt oppe på cirka 30 procent.

Samtidig er 40 procent af alle børn og unge storforbrugere af søde drikke - de indtager mere end fire gange den anbefalede mængde.

De søde drikke fortrænger ikke kun næringsrig mad, men øger også risikoen for overvægt og livsstilssygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme.

Det nye partnerskab repræsenterer dermed et vigtigt skridt i retning af at skabe sundere drikkevaner blandt Danmarks børn og unge.

-rh

2/9 2025