Alarmerende tendens: Børn dropper frokosten på grund af kropsidealerFoto: Mathias Gade, ROSENFELDT

Alarmerende tendens: Børn dropper frokosten på grund af kropsidealer

En ny undersøgelse afslører en bekymrende udvikling i danske skoler: Et stigende antal elever springer frokosten over – ikke af mangel på sult, men fordi de kæmper med lavt selvværd og utilfredshed med deres krop.

En ny undersøgelse afslører en bekymrende udvikling i danske skoler: Et stigende antal elever springer frokosten over – ikke af mangel på sult, men fordi de kæmper med lavt selvværd og utilfredshed med deres krop.

Undersøgelsen, gennemført af Epinion for projektet Spejlven, viser en tydelig sammenhæng mellem mistrivsel og fravalg af frokost.

Særligt piger og elever i udskolingen er påvirket, men tendensen starter allerede i 4. klasse.

- Det er stærkt bekymrende, at nogle børn vælger at ignorere deres sult og undlade at spise, fordi de ikke føler sig gode nok, udtaler Camilla Hersom, direktør i Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade, som sammen med Anti Doping Danmark står bag projektet Spejlven.

Frokostpausen – mere end bare mad
Undersøgelsen afslører, at frokostpausen er blevet et sårbart rum for mange børn. Det er ikke længere blot et måltid, men en social arena, hvor eleverne sammenligner sig med hinanden.

For elever med lav trivsel handler fravalget af frokost ofte om mentale eller følelsesmæssige årsager – ubehag ved at spise foran andre, bekymringer om kroppens udseende eller ønske om at tabe sig.

Dette står i kontrast til elever med høj trivsel, som typisk springer frokosten over af praktiske årsager som manglende tid eller glemt madpakke.

Tallene taler deres tydelige sprog: 10% af elever med lavt selvværd fravælger frokosten mod kun 3% af elever med højt selvværd.

Hele 20% af elever med lav kropstilfredshed springer frokosten over på grund af utilfredshed med krop eller vægt.

Undersøgelsen viser markante kønsforskelle. Flere piger (20%) end drenge (10%) undgår frokosten, fordi de ikke kan lide at spise foran andre.

Samtidig angiver 8% af pigerne, at de springer frokosten over for at tabe sig – mod kun 1% af drengene.

"Når børn ikke spiser, kan det være et tegn på, at de mangler tryghed, anerkendelse og fællesskab," forklarer Camilla Hersom.

Handlingsopfordring til skoler og lærere
Anders Voigt Tinning, vicedirektør i Anti Doping Danmark, understreger vigtigheden af mad for børns udvikling:

- For børn er det helt afgørende at få mad i løbet af dagen. De vokser, og maden er benzin på den motor, der både skal hjælpe dem med at koncentrere sig i skolen og have energi til fritidsaktiviteter."

Spejlven har udarbejdet fem konkrete anbefalinger til skoler:

1. Skab trygge rammer omkring frokostpausen
2. Tal om mad som benzin til kroppen
3. Lær børnene, at vi alle spiser forskelligt
4. Sæt ind, hvis restriktiv spisning spreder sig i klassen
5. Vær opmærksom på ændrede spisevaner som advarselstegn

På spiseforstyrrelse.dk/socialinspiration kan skoler og lærere hente konkrete råd og undervisningsmateriale til klasser, hvor flere elever ikke spiser frokost.

Undersøgelsen understreger behovet for, at voksne tør tale om mad, krop og trivsel – også i frokostpausen – for at skabe et sundere forhold til mad og kroppen hos den næste generation.

-rh

2/9 2025