Børn ser på stærke fællesskaber
Billund Builds er det største projekt, som binder alle børn i Billund Kommune sammen i forhold til Børnenes Hovedstad.
I Billund Builds-ugen arbejder børnene med årets tema Stærke fællesskaber.
Hvad er et stærkt fællesskab? Hvornår fungerer et fællesskab – og hvornår gør det ikke?
Det er nogle af de spørgsmål, som alle børn i både dagtilbud og skoler i Billund Kommune arbejder med, når der er Billund Builds uge.
- Jeg er meget stolt over, at vi endnu en gang samler alle kommunens børn til Billund Builds.
Som hjemsted for Børnenes Hovedstad ligger læring gennem leg i vores DNA, og vi tror på, at børn er mindst lige så kompetente som voksne.
Derfor former vi fremtiden sammen med dem, der skal leve i den.
Det er netop, hvad Billund Builds går ud på: At skabe en bedre verden sammen," siger Bjarne Larsen, formand for Billund Kommunes Børne- og Familieudvalg.
Temaet var denne gang Stærke fællesskaber, og det kan være forskellige fællesskaber som familien, legegrupper og ude i verden.
På Sdr. Omme Skole havde 5. klasserne fokus på "Mig, Skolen, Byen/Fritid og verden" – og de formidler deres viden ved bl.a. at lave video, podcast, teater og skrive.
På Vorbasse Skole var temaet for børnene på mellemtrin "Fra mig til OS!"
- I en del år har vi været dygtige til at se på det enkelte menneskes behov, men man kan ikke se på et menneske uafhængigt af det fællesskab, det er en del af.
I dag er der mere fokus på, at fællesskabet har stor betydning for menneskets velbefindende," siger Lisbeth Østergaard, dagtilbudschef i Billund Kommune.
Børn lærer gennem leg
Billund Builds er ét af de mange initiativer, der tages i Børnenes Hovedstad, og det er et samarbejde mellem Billund Kommune og CoC Playful Minds.
Skolechef Morten Kirk Jensen ser Billund Builds som en trædesten, hvor man er trådt fra event frem til en almen pædagogisk praksis, hvor alle børn i Billund Kommune skal lære gennem leg.
- Skolen er for nogen blevet for konform og for akademisk og dermed for kedelig, og så mister vi for mange børn.
Jo flere alsidige, pædagogiske læreformer, jo større er sandsynligheden for, at flere kommer til at lære noget, og at de kan se meningen.
Et af legens karakteristika er netop at kunne se mening med det, man laver, siger Morten Kirk Jensen.
Børneinddragelse
For Morten Kirk Jensen og Lisbeth Østergaard er det vigtigt, at børnene oplever, at de bliver inddraget i hele processen som et led i at uddanne dem til skabende verdensborgere, som er målet med visionen for Børnenes Hovedstad.
Det er også ønsket hos Karin Møller Villumsen, projektleder for Billund Builds og videnchef hos CoC Playful Minds:
- Vi lever i en ny verden, hvor vi ikke længere kan se på verdens problemer isoleret, men forstå, at tingene hænger sammen, og derfor er vi nødt til på tværs af generationerne at løse problemerne sammen.
Derfor skal vi dyrke den samskabende tilgang til verden meget mere og give børnene plads til at medskabe verden. Det er dét, vi øver os på – også med Billund Builds."
FAKTA om Billund Builds
Børn fra alle dagtilbud og skoler i Billund Kommune deltager.
I ugen har alle fokus på Billund Builds, men en række dagtilbud/skoler kører Billund Builds over flere uger – fra to til syv uger.
Hver skole og hvert dagtilbud planlægger selv sine egne forløb, men alle arbejder med samskabende og den legende tilgang til læring.
Hvert år har sit eget tema. I de seneste år har temaerne knyttet sig til FNs Verdensmål. I år er temaet Stærke fællesskaber.
Parterne bag er Billund Kommune, LEGO Fonden, CoC Playful Minds, UCL Campus Jelling. Flere studerende fra sidstnævnte deltager i projektugerne.
-rh