
Hvert andet barn hader skolen - men der findes en løsning
Faldende skoleglæde blandt børn er et voksende problem i Danmark, men nye erfaringer fra Julemærkehjemmene viser, at det faktisk er muligt at vende udviklingen og genskabe børnenes glæde ved skolegang.
Nye tal fra Julemærkehjemmene tegner et bekymrende billede af danske skolebørns trivsel.
Blandt de 7-14-årige børn, der kommer på ophold på et Julemærkehjem, er kun 42% glade for at gå i skole. Julemærkehjemmene, der årligt har kontakt med op mod 1.000 børn fra hele landet, fungerer som en god indikator for børns generelle trivsel i Danmark.
- Det er desværre ikke overraskende, at mange børn mistrives, og en del af det skyldes, at de ikke er glade for at gå i skole.
- Særligt hvis de bliver mobbet eller har problemer med det faglige. Men det er ærgerligt, at vi hvert år kan se, at flere og flere børn har mistet skoleglæden, udtaler Henrik Bøtkjær, faglig udviklingschef i Julemærkefonden.
Der er dog håb forude. Efter et ophold på et Julemærkehjem stiger andelen af børn, der er glade for at gå i skole, markant.
Et år efter endt ophold er det hele 57% af børnene, der er glade for deres skolegang - en stigning på 36%.
Hvad er hemmeligheden bag denne positive udvikling?
På Julemærkehjemmene går børnene også i skole, men under andre rammer:
- Undervisning foregår i små hold
- Der er ro i klassen
- Pensum tilpasses den enkelte elevs niveau
- Fokus på trivsel og fællesskab
- Vi har opbygget et godt og trygt klassemiljø, hvor der er ro og plads til, at barnet kan komme til orde. Det er noget, vi kan se, børnene efterlyser.
- Når de først oplever, at de kan lære, er det starten på en positiv udvikling, som de kan tage med sig, når de vender hjem til deres klasse, forklarer Henrik Bøtkjær.
En vigtig del af succesen ligger i det gode samarbejde mellem Julemærkehjemmene og børnenes almindelige skoler.
Dette sikrer en god overgang, når barnet vender tilbage. I nogle tilfælde vælger barnet at skifte skole, men også her ses samme positive effekt.
Henrik Bøtkjær understreger: - Det er tydeligt for os, at alle børn kan lide at lære nyt og være sammen med andre børn.
- Når først børnene trives, kan de også opnå en faglig udvikling. Ofte er det rammerne eller de sociale strukturer, som giver udfordringerne.
- Det er med andre ord ikke barnet, som er problemet. Det er jo den gode nyhed, for så er det i stedet op til os voksne at skabe de gode rammer for alle.
Julemærkehjemmenes metode til at skabe skoleglæde
- Små klasser
- Ro til fordybelse
- Pensum afstemt efter barnets niveau
- Korte skoledage
- Fokus på barnets trivsel og det gode fællesskab
- Hjælp til at komme godt tilbage i klassen efter opholdet
Erfaringerne fra Julemærkehjemmene viser tydeligt, at med de rette rammer og en målrettet indsats er det muligt at genskabe børns glæde ved at gå i skole - en vigtig lærdom både for skoler og forældre landet over.
-rh