Kan digitale spil gøre en positiv forskel? Eksperter mener det

Kan digitale spil gøre en positiv forskel? Eksperter mener det

Kan vores enorme forbrug af digitale spil omsættes til noget, der er godt for os? Ja, mener eksperter bag bogen Gaming for Good, der netop er udkommet.

Over tre milliarder mennesker verden over spiller dagligt digitale spil. I Danmark spiller hver sjette mobilspil hver dag.

I disse dage er vores enorme spilforbrug genstand for en heftig debat herhjemme, og især børn og unges spil- og skærmforbrug diskuteres omkring middagsbordene, i skolerne og blandt politikerne.

Vi taler rigtig meget om kvantiteten af vores skærmtid, men ikke så meget om kvaliteten: Kan spil egentlig omsættes til noget, der er til gavn for os selv, vores samfund og vores klode?

Bogen *Gaming for Good* giver et nyt og vigtigt perspektiv i debatten og kommer med bud på, hvordan man kan forbruge spil på en sund og ansvarlig måde.

Med bogen har forfatterne Mathias Nørvig Gredal, direktør for Danmarks største spilvirksomhed Sybo Games, og PlayMob-stifter Jude Ower, bl.a. sat sig for at udfordre den negative opfattelse, der er af gamere og de spil, de dagligt spiller.

De præsenterer med bogen, hvordan man kan udnytte spilmediets potentiale til at tackle globale udfordringer og påvirke den enkeltes spilleadfærd og beslutningstagning.

- Det er en udbredt fejlopfattelse, at spil ikke er godt for noget.

- Med bogen, men også generelt, handler det for mig om at bidrage til at fremme spil og spiludvikling, men især den udvikling, der har blik for at gøre verden - om end bare en smule - bedre at være i., siger medforfatter Mathias Gredal Nørvig.

Han fortsætter: Der foregår en ekstrem vigtig samtale om især børn og unges spil- og skærmvaner herhjemme.

- Spilafhængighed og skærmtid. Her er det vigtigt også at huske på, at vi i Danmark producerer god og sund skærm, noget, som jeg er meget stolt over.

- Spil har vist sig at have et kæmpe potentiale for at gøre godt, noget vi udfolder i bogen, og dét aspekt mener jeg er vigtigt at have med i debatten.

Bogen kan læses, uanset om man selv er gamer, er en del af spilindustrien eller blot er interesseret i spil eller er forælder, der bekymrer sig om spils indflydelse på ens børn.

Den opfordrer bl.a. til:

- At forstå spilindustrien og spilkulturen samt hvorfor den egner sig perfekt til at tackle globale udfordringer.

- Opdage, hvordan spil kan omsættes til noget, der påvirker os, samfundet og verden positivt gennem eksempler og interviews med ledende aktører i industrien.

- Selv at blive inspireret til at gøre en positiv forskel ved hjælp af spil.

Mathias Nørvig Gredal

Siden 2017 har Mathias Nørvig Gredal fungeret som administrerende direktør for Sybo Games, kendt for spilsuccessen Subway Surfers med over 4 mia. downloads. Han har tidligere været management konsulent hos PwC og medlem af dealteamet i institutionelle investeringsrunder. Han var også medstifter af Playing for the Planet, der blev lanceret ved UNGA 2019 i New York med Sony, Microsoft, Google, Ubisoft og Supercell. Mathias Nørvig Gredal har førhen deltaget i den danske debat om skærm- og spilforbrug blandt børn og unge.

Jude Ower

Jude Ower er stifter og direktør for PlayMob og medstifter af Playing for the Planet Alliance. De seneste to årtier har hun arbejdet på hvordan man anvender spil til gode formål på tværs af spilindustrien, virksomheder og non-profit organisationer. I et samarbejde med FN har hun anvendt spil til at skabe verdens største datasæt om klimahandlinger. Undersøgelsen har været med til at ændre klimapolitikker i over 50 lande.

Gaming for good er på engelsk og er udkommet

-rh

20/2 2024