Eyelearn ApS har udviklet en ny 3D talslange, som eleverne i indskolingen kan hoppe på for at lære talrækken, og som også interagerer digitalt med smartphone og tablet.
Eyelearn ApS har udviklet en ny 3D talslange, som eleverne i indskolingen kan hoppe på for at lære talrækken, og som også interagerer digitalt med smartphone og tablet.

Det digitale og analoge læringsrum i samspil

Man kan ret let koble det digitale læringsmiljø sammen med elementer i det fysiske rum, så bevægelse og læring spiller sammen, fremhæver Eyelearn ApS

De digitale og analoge læringsredskaber kan med stor fordel kobles sammen i et samlet læringsrum, forklarer virksomheden Eyelearn ApS, der har specialiseret sig i at fremstille løsninger til det fysiske læringsmiljø ude og inde.

– Vi kobler den digitale læringsportal med det fysiske miljø, samtidig med, at vi synliggør fagligheden og skaber bevægelse på en helt unik måde, forklarer Stig Henriksen, der er medindehaver af virksomheden i Odense.

– Det, vi beskæftiger os med, er i realiteten brugerdrevet innovation. Med skolens visioner som omdrejningspunkt og i tæt samarbejde med skolens ledelse, den pædagogisk ansvarlige eller den enkelte faglærer udvikler og skræddersyer vi løsninger, som lige netop tilgodeser de behov for stimulering, som eleverne har inden for en given afdeling, et forløb eller inden for et særligt fagområde. På den måde sikrer vi den nødvendige opbakning og accept, hvilket garanterer, at løsningerne rent faktisk anvendes af lærerne i undervisningen.

– Vores fokus er at inddrage det fysiske rum og gøre dette til en aktiv del af læringsmiljøet. Vi skaber læringsmiljøer, der inviterer til et fagligt niveauløft gennem aktivitet – og derigennem styrker vi samtidig samarbejdet og de sociale relationer i klassen, siger Stig Henriksen.

Fleksible læringsrum

For Eyelearn er det centrale, at man tager udgangspunkt i de ideelle muligheder for at skabe en differentieret tilgang til undervisningen, give lærerne nye redskaber og facilitere nye metoder for læring i fleksible og forandringsmulige læringsrum. Erfaringerne viser, at netop dette øger elevernes engagement og virkelyst og skaber plads til den nødvendige fordybelse og eftertænksomhed.

At etablere visuelle læringsmiljøer er blevet et must for mange danske skoler og institutioner, hvor flere former for læringsapplikationer funktionelt pryder gulve, døre, vægge, vinduer og trapper – ude som inde. Med Eyelearns særlige tilgang til et skræddersyet og unikt læringsmiljø tages også æstetikken på lokationen i betragtning som en væsentlig parameter i den samlede løsning, fremhæver virksomheden.

Avanceret koncept

Senest har Eyelearn ApS i samarbejde med en række udvalgte skoler udviklet et nyt koncept for historiske tidslinjer, hvor skolerne selv har mulighed for at påvirke det endelige design. En avanceret grafisk løsning bestående af flotte illustrationer af historiske begivenheder, hvor der også anvendes op til 100 QR-koder, er med til at stimulere elevernes nysgerrighed og lyst til yderligere fordybelse – et godt eksempel på, at det analoge fysiske rum kan danne ramme om den digitale læring.

– Vi anser det klart som vores opgave konstant at skubbe til grænserne for, hvad der er muligt inden for valg af materialer, grafisk design og innovation i enhver henseende. F.eks. har vi netop i samarbejde med Søndervangsskolen i Viby udviklet en ny 3D talslange, som eleverne i indskolingen dels kan hoppe på for at lære talrækken med kroppen, men hvor slangens krop i tillæg bliver rund og halen rejser sig op, når eleverne kigger på den gennem deres mobiltelefon eller tablet, fortæller Stig Henriksen.

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018