Eyelearn ApS har udviklet en ny 3D talslange, som eleverne i indskolingen kan hoppe på for at lære talrækken, og som også interagerer digitalt med smartphone og tablet.
Eyelearn ApS har udviklet en ny 3D talslange, som eleverne i indskolingen kan hoppe på for at lære talrækken, og som også interagerer digitalt med smartphone og tablet.

Det digitale og analoge læringsrum i samspil

Man kan ret let koble det digitale læringsmiljø sammen med elementer i det fysiske rum, så bevægelse og læring spiller sammen, fremhæver Eyelearn ApS

De digitale og analoge læringsredskaber kan med stor fordel kobles sammen i et samlet læringsrum, forklarer virksomheden Eyelearn ApS, der har specialiseret sig i at fremstille løsninger til det fysiske læringsmiljø ude og inde.

– Vi kobler den digitale læringsportal med det fysiske miljø, samtidig med, at vi synliggør fagligheden og skaber bevægelse på en helt unik måde, forklarer Stig Henriksen, der er medindehaver af virksomheden i Odense.

– Det, vi beskæftiger os med, er i realiteten brugerdrevet innovation. Med skolens visioner som omdrejningspunkt og i tæt samarbejde med skolens ledelse, den pædagogisk ansvarlige eller den enkelte faglærer udvikler og skræddersyer vi løsninger, som lige netop tilgodeser de behov for stimulering, som eleverne har inden for en given afdeling, et forløb eller inden for et særligt fagområde. På den måde sikrer vi den nødvendige opbakning og accept, hvilket garanterer, at løsningerne rent faktisk anvendes af lærerne i undervisningen.

– Vores fokus er at inddrage det fysiske rum og gøre dette til en aktiv del af læringsmiljøet. Vi skaber læringsmiljøer, der inviterer til et fagligt niveauløft gennem aktivitet – og derigennem styrker vi samtidig samarbejdet og de sociale relationer i klassen, siger Stig Henriksen.

Fleksible læringsrum

For Eyelearn er det centrale, at man tager udgangspunkt i de ideelle muligheder for at skabe en differentieret tilgang til undervisningen, give lærerne nye redskaber og facilitere nye metoder for læring i fleksible og forandringsmulige læringsrum. Erfaringerne viser, at netop dette øger elevernes engagement og virkelyst og skaber plads til den nødvendige fordybelse og eftertænksomhed.

At etablere visuelle læringsmiljøer er blevet et must for mange danske skoler og institutioner, hvor flere former for læringsapplikationer funktionelt pryder gulve, døre, vægge, vinduer og trapper – ude som inde. Med Eyelearns særlige tilgang til et skræddersyet og unikt læringsmiljø tages også æstetikken på lokationen i betragtning som en væsentlig parameter i den samlede løsning, fremhæver virksomheden.

Avanceret koncept

Senest har Eyelearn ApS i samarbejde med en række udvalgte skoler udviklet et nyt koncept for historiske tidslinjer, hvor skolerne selv har mulighed for at påvirke det endelige design. En avanceret grafisk løsning bestående af flotte illustrationer af historiske begivenheder, hvor der også anvendes op til 100 QR-koder, er med til at stimulere elevernes nysgerrighed og lyst til yderligere fordybelse – et godt eksempel på, at det analoge fysiske rum kan danne ramme om den digitale læring.

– Vi anser det klart som vores opgave konstant at skubbe til grænserne for, hvad der er muligt inden for valg af materialer, grafisk design og innovation i enhver henseende. F.eks. har vi netop i samarbejde med Søndervangsskolen i Viby udviklet en ny 3D talslange, som eleverne i indskolingen dels kan hoppe på for at lære talrækken med kroppen, men hvor slangens krop i tillæg bliver rund og halen rejser sig op, når eleverne kigger på den gennem deres mobiltelefon eller tablet, fortæller Stig Henriksen.

Seneste artikler

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019

25.000 skoleelever fandt nye, sunde bakterier i naturen

Verdens hidtil største indsamling af bakterier fra naturens planter, Masseeksperiment 2018, har resulteret i et opsigtsvækkende fund: Over to dage har forskerne opdaget ti hidtil ukendte bakteriearter, alle potentielt gavnlige mælkesyrebakterier

Masseeksperimentet · 22-02-2019

 
Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v.

Sang, rap og bevægelse lærer børnene i 0. klasse avancerede bogstavelyde

Helt nyt koncept integrerer sang, rap og bevægelse i 0. klasselederens undervisning som en fast del gennem hele året

Ordstrømmen · 22-02-2019

 
Til jul sidste år fik fire lotteri-sælgere fra 3.A. på Institut Sankt Joseph mulighed for at overrække en flot check på 13.000 kroner til Børnehjælpsdagens arbejde. Det var klassens overskud ved salg af i alt 1.000 julelodder. Checken blev overrakt til Børnehjælpsdagens ambassadør Bubber.

Børn hjælper børn – gennem lotterier

Overskuddet fra lodsalget hos Børnehjælpsdagen går til arbejdet med anbragte børn og udsatte unge i Danmark

Børnehjælpsdagen · 22-02-2019

 
Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.

Teknologiforståelse skal afprøves på 46 skoler

Fælles Mål for det nye fag teknologiforståelse er på plads. Det vil de kommende tre år blive afprøvet på de 46 folkeskoler, som er en del af et forsøg

Teknologiforståelse · 22-02-2019