Eyelearn ApS har udviklet en ny 3D talslange, som eleverne i indskolingen kan hoppe på for at lære talrækken, og som også interagerer digitalt med smartphone og tablet.
Eyelearn ApS har udviklet en ny 3D talslange, som eleverne i indskolingen kan hoppe på for at lære talrækken, og som også interagerer digitalt med smartphone og tablet.

Det digitale og analoge læringsrum i samspil

Man kan ret let koble det digitale læringsmiljø sammen med elementer i det fysiske rum, så bevægelse og læring spiller sammen, fremhæver Eyelearn ApS

De digitale og analoge læringsredskaber kan med stor fordel kobles sammen i et samlet læringsrum, forklarer virksomheden Eyelearn ApS, der har specialiseret sig i at fremstille løsninger til det fysiske læringsmiljø ude og inde.

– Vi kobler den digitale læringsportal med det fysiske miljø, samtidig med, at vi synliggør fagligheden og skaber bevægelse på en helt unik måde, forklarer Stig Henriksen, der er medindehaver af virksomheden i Odense.

– Det, vi beskæftiger os med, er i realiteten brugerdrevet innovation. Med skolens visioner som omdrejningspunkt og i tæt samarbejde med skolens ledelse, den pædagogisk ansvarlige eller den enkelte faglærer udvikler og skræddersyer vi løsninger, som lige netop tilgodeser de behov for stimulering, som eleverne har inden for en given afdeling, et forløb eller inden for et særligt fagområde. På den måde sikrer vi den nødvendige opbakning og accept, hvilket garanterer, at løsningerne rent faktisk anvendes af lærerne i undervisningen.

– Vores fokus er at inddrage det fysiske rum og gøre dette til en aktiv del af læringsmiljøet. Vi skaber læringsmiljøer, der inviterer til et fagligt niveauløft gennem aktivitet – og derigennem styrker vi samtidig samarbejdet og de sociale relationer i klassen, siger Stig Henriksen.

Fleksible læringsrum

For Eyelearn er det centrale, at man tager udgangspunkt i de ideelle muligheder for at skabe en differentieret tilgang til undervisningen, give lærerne nye redskaber og facilitere nye metoder for læring i fleksible og forandringsmulige læringsrum. Erfaringerne viser, at netop dette øger elevernes engagement og virkelyst og skaber plads til den nødvendige fordybelse og eftertænksomhed.

At etablere visuelle læringsmiljøer er blevet et must for mange danske skoler og institutioner, hvor flere former for læringsapplikationer funktionelt pryder gulve, døre, vægge, vinduer og trapper – ude som inde. Med Eyelearns særlige tilgang til et skræddersyet og unikt læringsmiljø tages også æstetikken på lokationen i betragtning som en væsentlig parameter i den samlede løsning, fremhæver virksomheden.

Avanceret koncept

Senest har Eyelearn ApS i samarbejde med en række udvalgte skoler udviklet et nyt koncept for historiske tidslinjer, hvor skolerne selv har mulighed for at påvirke det endelige design. En avanceret grafisk løsning bestående af flotte illustrationer af historiske begivenheder, hvor der også anvendes op til 100 QR-koder, er med til at stimulere elevernes nysgerrighed og lyst til yderligere fordybelse – et godt eksempel på, at det analoge fysiske rum kan danne ramme om den digitale læring.

– Vi anser det klart som vores opgave konstant at skubbe til grænserne for, hvad der er muligt inden for valg af materialer, grafisk design og innovation i enhver henseende. F.eks. har vi netop i samarbejde med Søndervangsskolen i Viby udviklet en ny 3D talslange, som eleverne i indskolingen dels kan hoppe på for at lære talrækken med kroppen, men hvor slangens krop i tillæg bliver rund og halen rejser sig op, når eleverne kigger på den gennem deres mobiltelefon eller tablet, fortæller Stig Henriksen.

Seneste artikler

Det er nu, vi skal prioritere bevægelse

Udeundervisningen under corona lærte os, at bevægelse er godt for elevernes faglighed og trivsel. Men skal det blive en naturlig del af undervisningen, er der brug for en konkret indsats. Ellers går de gode erfaringer tabt, advarer læringsekspert

Leg og bevægelse · 14-06-2021

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021