AI-lærere indtager amerikansk skole i banebrydende eksperiment
En skole i Arizona har fået godkendt et kontroversielt uddannelseseksperiment, hvor kunstig intelligens skal erstatte menneskelige lærere i to timer dagligt.
Unbound Academy vil tilbyde denne nye undervisningsmodel til elever fra 4. til 8. klasse.
I de to daglige timer vil eleverne modtage personligt tilpasset undervisning gennem AI-platforme som IXL og Khan Academy.
Systemet overvåger elevernes fremskridt i realtid og tilpasser undervisningen efter deres individuelle behov og præstationer.
Resten af skoledagen vil fokusere på praktiske workshops inden for områder som økonomisk forståelse, iværksætteri og offentlig tale. Her vil menneskelige mentorer - ikke traditionelle lærere - guide eleverne.
Skolen har tidligere testet konceptet på privatskoler i Texas og Florida under navnet Alpha Schools, hvor de hævder, at eleverne lærer dobbelt så meget på halvdelen af tiden.
Beslutningen om at godkende projektet var ikke enstemmig - Arizona State Board for Charter Schools stemte 4-3 for godkendelsen. Kritikere påpeger, at AI ikke kan erstatte den menneskelige dimension i undervisningen, herunder mentorskab og følelsesmæssig støtte.
Tekniske aspekter:
- AI-systemet bruger adaptive læringsprogrammer, der konstant justerer sværhedsgraden
- Undervisningen omfatter fag som naturvidenskab, matematik og litteratur
Praktisk implementering:
- De to timers AI-undervisning er kun for den akademiske del
- Efter AI-undervisningen fokuseres der på praktiske livsfærdigheder
- Mentorer (ikke traditionelle lærere) guider workshops og praktiske sessioner
Baggrund og erfaring:
- Konceptet er allerede testet på privatskoler under navnet "Alpha Schools" i Texas og Florida
- Dette er første gang konceptet implementeres i det offentlige skolesystem
- Arizona har tidligere eksperimenteret med AI i uddannelse - fx bruger Arizona State University ChatGPT
Debat og bekymringer:
- Afstemningen i skolenævnet var tæt (4-3)
- Der er bekymring for tabet af menneskelig kontakt og støtte
- Kritikere mener, at nuværende AI ikke kan erstatte menneskelige læreres kompetencer
- Økonomiske aspekter spiller en rolle - AI-løsningen er billigere end menneskelige lærere
-rh