Forskere afliver myte: Børn er ikke hurtigere til at lære end voksne
Det har længe været en udbredt opfattelse, at børn er hurtigere til at lære nye færdigheder end voksne.
Men nu viser ny forskning fra Københavns Universitet, at det faktisk forholder sig omvendt - i hvert fald når det gælder motoriske færdigheder.
- Vi har været vidne til en fasttømret myte om børns overlegne læringsevner, særligt i alderen fra 8 år til puberteten. Dette er blevet kaldt den motoriske guldalder, men vores forskning viser et andet billede, forklarer lektor Jesper Lundbye-Jensen fra Institut for Idræt og Ernæring.
I et omfattende studie med 132 deltagere i forskellige aldersgrupper fra 8 til 30 år, skulle deltagerne lære at styre en markør på en computerskærm ved hjælp af fingerbevægelser.
Resultaterne var overraskende: De voksne deltagere (16-30 år) viste sig at være markant bedre til at tilegne sig den nye færdighed under selve træningen sammenlignet med børnene.
- Vi ser tydeligt, at jo ældre deltagerne er, jo hurtigere bliver de bedre til opgaven i den tidlige fase af træningen, fortæller Mikkel Malling Beck, hovedforfatter på studiet.
Dette kan skyldes voksnes mere udviklede kognitive evner og større erfaring med at modtage og omsætte instruktioner til handling.
Børnenes fordel: Bedre konsolidering gennem søvn
Men historien tager en interessant drejning, når man ser på, hvad der sker efter træningen. Hvor de voksne deltagere ofte oplevede et fald i deres præstationsevne dagen efter, viste det sig, at børnene faktisk blev bedre hen over natten.
- Børnene får tilsyneladende mere ud af deres nattesøvn i forhold til at konsolidere nye færdigheder, forklarer Lundbye-Jensen.
- Dette kan hænge sammen med, at børn generelt sover mere og måske har færre forstyrrende aktiviteter i løbet af dagen.
Forskningsresultaterne kan få betydning for, hvordan vi tilrettelægger træning og undervisning. For eksempel kan det være relevant for fysioterapeuter, ergoterapeuter og andre fagfolk, der arbejder med motorisk træning.
Det er dog vigtigt at bemærke, at studiet kun fokuserede på motoriske færdigheder og kortsigtede resultater. Om de samme mønstre gør sig gældende for andre typer læring eller ved længerevaende træning, kræver yderligere forskning.
Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Developmental Science og er udført af forskere fra Institut for Idræt og Ernæring samt Institut for Psykologi på Københavns Universitet.
-rh