Millionløft skal styrke naturfagsundervisningen i ti danske kommuner
Villum Fonden har bevilget næsten 30 millioner kroner til at forbedre natur/teknologi-undervisningen i landets folkeskoler.
Ti kommuner får nu mulighed for at opgradere nedslidte faglokaler og give lærerne et tiltrængt kompetenceløft.
Det står skidt til med rammerne for natur/teknologi-undervisningen i de danske folkeskoler.
Mange steder mangler både ordentlige faciliteter og kvalificerede undervisere - over en tredjedel af lærerne har ikke de nødvendige faglige kompetencer til at undervise i faget.
Men nu er der hjælp på vej. Med en ny støttepulje fra Villum Fonden får ti udvalgte kommuner mulighed for at vende udviklingen. Midlerne skal bruges på renovering af faglokaler, nyt udstyr og efteruddannelse af lærere.
- Natur/teknologi-faget har det svært i skolen. Det er ærgerligt, for det er et rigtig vigtigt fag, hvor de yngste børn kan opleve, at naturvidenskab og teknologi er spændende og vedkommende for deres hverdag, siger programdirektør Agi Csonka fra Villum Fonden.
Praksisnær læring i fokus
I Sønderborg Kommune, der er blandt modtagerne, vil man bruge midlerne på at løfte de fire mindste skoler i kommunen.
Her skal der skabes inspirerende læringsmiljøer med moderne udstyr, der kan understøtte en mere praktisk og undersøgende undervisning.
- Med midlerne kan vi virkelig sætte turbo på udviklingen af naturfaglig kultur på de fire små skoler i kommunen, fortæller Michael Stender, der er lærer og pædagogisk fagkonsulent i Sønderborg Kommune. - Vigtigst af alt skaber vi basis for, at endnu flere elever kan begejstres ved naturfagene.
Ud over Sønderborg går bevillingerne til Hvidovre, Ringsted, Syddjurs, Hedensted, Aalborg, Kolding, Greve, Morsø og Randers Kommune.
Samlet set vil initiativet komme mere end 15.000 elever og 300 natur/teknologi-undervisere til gode.
Den nye pulje fra Villum Fonden markerer dermed et vigtigt skridt i retning af at styrke de naturvidenskabelige fag i folkeskolen, hvor netop natur/teknologi-undervisningen danner grundlag for elevernes senere møde med fysik, kemi og biologi.
-rh