Danske skoleelevers IT-kompetencer i markant tilbagegang
Nye resultater fra den internationale ICILS-undersøgelse 2023 afslører en bekymrende udvikling i danske 8.-klasseelevers digitale færdigheder.
Siden 2018 er elevernes teknologiforståelse faldet betydeligt, både når det gælder praktisk anvendelse af software og evnen til at vurdere kilder kritisk på internettet.
På trods af tilbagegangen fastholder Danmark en tredjeplads i den internationale sammenligning blandt 34 deltagende lande, kun overgået af Sydkorea og Tjekkiet.
De danske elever klarer sig fortsat bedre end deres jævnaldrende i nabolandene Sverige, Norge og Tyskland.
Et bemærkelsesværdigt fund i undersøgelsen er forskellen mellem kønnene. Pigerne præsterer generelt bedre end drengene, men undervurderer paradoksalt nok deres egne evner.
Omvendt har drengene en tendens til at overvurdere deres IT-kompetencer. Undersøgelsen viser også, at drenge i højere grad end piger ser IT som en positiv kraft i samfundet.
Undersøgelsen afslører en foruroligende udvikling i den sociale ulighed.
Blandt de svagest præsterende elever er der nu fire gange så mange fra lavere socioøkonomiske kår som fra velstillede hjem - en forskel der er vokset markant siden 2018.
Skærmtid i fokus
Et andet centralt område i undersøgelsen er elevernes skærmforbrug:
- Næsten 50% bruger over tre timer dagligt på ikke-skolerelaterede aktiviteter uden for skoletid
- 10% bruger tre timer eller mere på ikke-skolerelateret skærmtid i skoletiden
- Flertallet af eleverne erkender, at der generelt bruges for meget tid foran skærmen
Trods de faldende kompetencer er der bred enighed om IT's positive rolle i undervisningen.
7 ud af 10 af lærerne mener, at IT øger elevernes læringslyst, mens 80% af eleverne finder, at IT gør undervisningen mere interessant.
Resultaterne fra ICILS 2023, der omfatter 141 danske skoler, præsenteres på en konference på DPU, Aarhus Universitet, den 12. november 2024.
-rh