9. klassernes læsefærdigheder på laveste niveau i ti årLæsevejledere mangler tid og ressourcer, ikke nye kolleger, mener formanden for Landsforeningen af Læsepædagoger. Foto: FrontRead.

9. klassernes læsefærdigheder på laveste niveau i ti år

Danmarks 9. klasse-elever opnåede i 2024 det svageste læseresultat i over et årti med et karaktergennemsnit på 5,5 i læseprøven.

Dette alarmerende fald i læsefærdigheder har sat fokus på læsevejledernes rolle i uddannelsessystemet.

Regeringen har foreslået at ansætte flere læsevejledere i de mest udfordrede kommuner, men ifølge Thomas Als Christensen, formand for Landsforeningen af Læsepædagoger, rammer dette forslag ved siden af det egentlige problem.

Han påpeger, at de eksisterende læsevejledere ikke mangler kolleger, men derimod tid og ressourcer til at udføre deres arbejde ordentligt.

På mange skoler tildeles læsevejledere kun 2-3 timer ugentligt til deres specialiserede opgaver, hvilket svarer til 80-120 timer årligt.

Dette er langt fra tilstrækkeligt til at yde den nødvendige støtte til både elever og lærere.

Mathilde Mikkelsen, læringsansvarlig hos FrontRead, bekræfter denne problematik baseret på dialog med over 100 læsevejledere.

Hun fremhæver den store variation i tildelte ressourcer mellem skoler, selv inden for samme kommune, og efterlyser klare standarder for læsevejledernes arbejde.

For at løse problemet anbefaler Thomas Als Christensen, at minimum en tredjedel af læsevejledernes arbejdstid dedikeres til deres kerneopgaver.

Dette vil muliggøre bedre planlægning af målrettede læseindsatser og styrke støtten til elever med læseudfordringer.

Eksperterne er enige om, at løsningen ikke ligger i at ansætte flere læsevejledere, men i at sikre bedre arbejdsbetingelser og ressourcer til de eksisterende vejledere. Dette vil være afgørende for at vende den negative udvikling i elevernes læsefærdigheder.

-rh

23/10 2024