Fra skraldespand til tallerken: Populært undervisningsforløb lærer børn at redde mad

Det succesfulde initiativ 'Smag på Overskuddet' er klar til at udvide sin rækkevidde i 2024, byggende på sidste års imponerende deltagelse af 10.345 skoleelever.

Dette gratis undervisningsforløb, designet til 6. og 7. klasses elever i madkundskab, lærer værdifulde lektioner om at reducere madspild og kreativt bruge overskudsråvarer.

'Smag på Overskuddet' består af tre undervisningsgange, hvor eleverne lærer at tænke kreativt om madlavning og reducere madspild ved at bruge råvarer, der ellers ville være blevet smidt ud.

Programmet giver eleverne både viden og praktiske værktøjer, de kan anvende både i skolen og derhjemme.

Jens Stratmann, administrerende direktør for Lidl Danmark, forklarer virksomhedens engagement:

- Vores mål i Lidl er at reducere vores madspild med 50% inden 2030. Vi ønsker samtidigt at udbrede viden om madspild.

- Derfor er jeg utrolig glad for, at vi, i en fælles mission om at reducere madspild med vores stærke partnere Madkulturen og Too Good To Go, igen i år giver folkeskoleelever mulighed for at blive undervist i spændende undervisningsmateriale.

Som noget nyt i 2024 giver Lidl gavekort til en værdi af 650 kr. til de første 100 tilmeldte skoler.

Disse gavekort kan bruges til indkøb af råvarer til undervisningen, hvilket sikrer, at skolerne har de ressourcer, de behøver for at give eleverne en praktisk oplevelse med overskudsråvarer.

Vigtigheden af at uddanne børn
Børnefamilier spiller en central rolle i kampen mod madspild. Ifølge en undersøgelse fra 2023 blandt brugere af Too Good To Go's app erkender hele 70% af danske børnefamilier, at de kan gøre mere for at mindske madspild i hverdagen.

'Smag på Overskuddet' sigter mod at skabe en tidlig bevidsthed hos eleverne om, hvordan små ændringer kan gøre en stor forskel.

Judith Kyst, direktør for Madkulturen, understreger programmets potentielle indvirkning:

- Smag på Overskuddet giver børnene praktisk viden, som de kan tage med hjem, og i mange tilfælde kan de faktisk være med til at inspirere deres forældre til at tænke mere bæredygtigt og reducere madspild. Vi håber, at så mange som muligt vil være med.

Ved at involvere eleverne i madspildsdebatten og give dem konkrete værktøjer til at håndtere fødevarer ansvarligt, håber Lidl, Too Good To Go og Madkulturen at kunne skabe en langsigtet forandring.

Ken Vanhoegaerden, landedirektør for Too Good To Go Danmark, forklarer:

- Når vi lærer de yngre generationer at tænke bæredygtigt om mad, giver vi dem de redskaber, der skal til for at gøre en reel forskel – både nu og i fremtiden.

Tilmelding er åben nu
Folkeskoler over hele landet kan nu tilmelde sig 'Smag på Overskuddet', og undervisningsforløbet er gratis. De første 100 skoler, der tilmelder sig, modtager gavekort fra Lidl til indkøb af råvarer, som kan bruges i undervisningen.

Tilmelding og download af materialet kan ske her.

Med sin praktiske tilgang og stærke partnerskaber er 'Smag på Overskuddet' klar til at gøre en endnu større forskel i 2024 ved at uddanne flere børn om vigtigheden af at reducere madspild og inspirere til bæredygtige vaner, der kan vare hele livet.

22/10 2024